GEEK TEDNA

BLAŽ KOS: Upam, da bom lahko še veliko več prispeval svetu

Vam je članek všeč?

Priporočite ga prijateljem prek družbenih omrežij!

Geek tedna je tokrat Blaž Kos – poslovnež, predavatelj, pisec bloga, razvijalec regijskega startup ekosistema, soorganizator konference PODIM, … in še in še!

Geek tedna - Blaž Kos!

Geek tedna je Blaž Kos (foto: osebni arhiv).

V opisu Blaža Kosa lahko preberemo: ”Sem na življenjski misiji, da naredim ta svet bolj inovativen, organiziran in transparenten prostor tako, da pomagam posameznikom, organizacijam in skupnostim doseči najvišji potencial in povsem novo raven izvedbe.” Kako ti trenutno uspeva?

Približno dvakrat na mesec se zgodi, da me kdo v mestu ali kje drugje ustavi in vpraša: »A’ si ti Blaž Kos«?« Seveda mi postane skrajno nerodno in nekako previdno pritrdim. Potem običajno sledi zgodba, kako je kakšen moj članek ali predavanje tej osebi spremenil življenje ali da je oseba našla sanjsko službo ali odprla svoje podjetje, spremenila pogled na svet ali kaj drugega.

To je res izjemen in edinstven občutek in takrat pomislim, da je več kot 600 predavanj v preteklih desetih letih ter to, da je blog vsaj enkrat obiskala približno četrtina slovenskega prebivalstva, pustilo nek pečat. Že v naslednji sekundi pa opazim kakšno situacijo, ki razkrije, koliko dela me še čaka.

Toliko ljudi počne stvari, ki jih enostavno ne veselijo in hodijo v službo zgolj za denar, posamezniki in organizacije ne izkoriščajo svojega kreativnega potenciala, sistemi omogočajo nagrajevanje tistih, ki ne ustvarjajo dodane vrednosti, uspešna podjetja spijo na lovorikah, odgovornost in hitre spremembe plašijo ljudi … in še bi lahko naštevali. Vse to omejuje potencial, tako posameznika, kot tudi človeštva.

Vsak posameznik namreč, kot tudi vsaka organizacija, nujno potrebuje močno poslanstvo, zavedanje svoje edinstvenosti, čim bolj organizirano in usklajeno sodelovanje z drugimi in posledično tesno povezanost, prispevanje dejanske vrednosti, pošteno nagrajevanje glede na ustvarjeno dodano vrednost, tolerantno in empatično okolje itn. Ko nastopijo ti dejavniki, postane pogled v prihodnost optimističen. To je svet, v katerem je vredno živeti. Pot do tega pa ni lahka, zahteva veliko poguma in trdega dela. Torej upam, da bom lahko še veliko več prispeval svetu.

Slovenski blog si (bolj ko ne) zaključil, angleškega si začel. Kako to? 

Več razlogov je za to, da sem začel pisati angleški blog www.AgileLeanLife.com. Prvi najbolj očiten je, da svet postaja globalna vas. Slovenija je od evropskih držav verjetno ena najbolj zaprtih držav. Če se zapelješ do Benetk, Dunaja ali katerega koli drugega bližnjega večjega mesta, lahko hitro opaziš multikulturnost, različne rase, verstva ipd. Pretok informacij, različnih pogledov na svet, koncentracija kreativnega talenta in kapitala je enostavno neprimerljivo večja. V tem močno povezanem svetu je angleščina seveda uradni jezik. Vsakemu, ne glede na to, kaj počne, bi svetoval, da čim več potuje in skuša delovati čim bolj mednarodno. To je tudi karakteristika večine uspešnih podjetnikov danes.

Vpetost v globalno ekonomijo predstavlja seveda tudi bistveno večji potencial; govorimo o slabih dveh milijonih prisotnih ljudi na internetu v Sloveniji v primerjavi z milijardo angleško govorečih ljudi iz celega sveta. Pomeni pa globalni trg tudi bistveno večjo konkurenco in neprimerno večji izziv. V tej globalni ekonomiji je na tisoče ljudi, ki želi doseči enako kot ti, ne glede na to, kaj to je, in vseh teh nekaj tisoč je izjemno inovativnih, organiziranih in prodornih. Večji potencial torej pomeni tudi bistveno večji izziv.

Ta bistveno večji izziv pa vodi h glavnemu razlogu za moj angleški blog. Če želiš tekmovati v globalni ekonomiji, moraš biti res izjemen. Nivo potrebnih kompetenc je povsem drug, neprimerno večji. To pomeni tudi bistveno hitrejši osebnostni razvoj. Od tehnološkega znanja, kakovosti vsebin, ki jih moraš pripraviti, obvladanja spletnega marketinga ipd. V bistvu imam približno za dobro leto in pol plan veščin, ki jih moram izpilit in izpopolnit, če želim sploh kaj doseči z angleškim blogom, vključno z angleščino.

Na koncu, če bom lahko enako počel na različnih kontinentih, kar danes počnem v Sloveniji in Alpe-Adria regiji super, lahko pa da me bo pot popeljala v povsem drugo smer. Ideja vitkih in agilnih metod, o katerih tudi pišem je, da bolj kot dolgoročne plane upoštevaš takojšnje povratne informacije iz okolja in se prilagajaš, pri tem da ohranjaš svojo vizijo. Tega se nameravam tudi držati.

Glede na to, koliko dela je z angleškim blogom in glede na to, da počnem še veliko drugih stvari, pa je žal premalo časa, da bi lahko še naprej pisal tudi v slovenščini na blogu www.BlazKos.com. Se pa nahaja na slovenskem blogu še vedno več kot tisoč strani zanimivih vsebin o podjetništvu in osebnostni rasti.

Kaj te vsak dan znova navdušuje, da vztrajaš pri promociji (startup) podjetništva v Sloveniji?​

To je zanimivo vprašanje, s katerim sem se veliko ukvarjal in me včasih še kar zadane. Ironija je, da sem si od malih nog vedno želel imeti svoje tehnološko podjetje in namesto, da bi res imel svoje tehnološko podjetje, kar je povsem realno, drugim pomagam na tej poti. Odgovor se najverjetneje skriva v moji radovedni naravi ter želji, da  sem v stiku z različnimi skupinami ljudi ter informacijami.

Če bi imel na voljo 1000 let, bi zagotovo v življenju opravljal vsaj poklic novinarja, pisatelja, odvetnika, profesorja, raziskovalca, psihologa, hackerja, dizajnerja, umetnika, prodajalca, marketingaša, igralca, televizijskega napovedovalca, politika, diplomata, analitika, investitorja, inovatorja, makroekonomista, prostovoljca, trenerja, upravljavca s človeškimi viri, revolucionarja, detektiva, zgodovinarja, popotnika, mediatorja, managerja velike korporacije in celo doktorja. Življenje je žal prekratko za vse to. Spodbujanje start-up podjetništva pa mi nekako omogoča, da vse te poklice vsaj delno opravljam, no razen zadnjega.

Pri spodbujanju start-up podjetništva si v preseku akademskega sveta, talentiranih posameznikov, novih tehnologij, gospodarstva, medijev, politike, predvsem pa se ukvarjaš z ljudmi, trendi in informacijami. Tako na koncu lahko potešim vse te različne želje po odkrivanju in doživljanju sveta. Podlaga za vse to pa je zagotovo, da verjamem v start-up podjetništvo in ni ga lepšega, kot opazovati novo organizacijo z inovativnimi produkti in zadovoljnimi ljudmi, ki raste, se razvija in prispeva k blaginji celotne družbe.

BlažKos

”Če želiš tekmovati v globalni ekonomiji, moraš biti res izjemen. Nivo potrebnih kompetenc je povsem drug, neprimerno večji. To pomeni tudi bistveno hitrejši osebnostni razvoj.”

​Tvoje mnenje o slovenski startup sceni danes in pred petimi leti?​

Pred petimi leti smo ravno dobro zajadrali v finančno in gospodarsko krizo, vladal je relativno velik pesimizem, ljudje so se obračali za varnimi in dobro plačanimi službami, ki jih ni bilo. Investitorji so postali bistveno bolj zadržani, malo ljudi je razmišljalo o svojem start-up podjetju. Tudi sam sem bil v tistem času zelo pesimističen in razočaran nad Slovenijo.

Na srečo se je takrat vztrajalo pri razvoju podpornega okolja, zato je danes slika povsem drugačna. Danes se lahko v Sloveniji pohvalimo z izjemno razvejanim in živahnim start-up ekosistemom, s celovitimi in sistematičnimi programi, t.i. podjetniškimi pospeševalniki, dva tovrstna pospeševalnika podpira tudi država, preko Slovenskega podjetniškega sklada. V javnih pospeševalnikih tako lahko vsako start-up podjetje pridobi tudi do 320.000 EUR kapitala, osebnega mentorja, izobraževalni program, promocijo in globalne povezave. Te programe odlično dopolnjuje tudi zasebna ponudba, ki je bolj specializirana.

Letno nastane pri nas okoli 150 start-up podjetij, vedno bolj so prisotni tudi zasebni investitorji – domači in tuji, ekosistem postaja vse bolj odprt, vedno več je zgodb o uspehu, prav tako pa je v programe vključenih vedno več kakovostnih mentorjev, kar je zelo pomembno in še bi lahko naštevali.

Vseeno pa se moramo zavedati, da se start-up ekosistemi drugje po svetu razvijajo še hitreje. Nujno je, da tem trendom vztrajno sledimo in da se ekosistem nadgrajuje in razvija še naprej. Namreč res je, da mora biti vsako start-up podjetje že od samega začetka globalno usmerjeno, vendar je prav tudi, da je na domačih tleh ustrezen ekosistem, ki omogoča dober začetek in izstrelitev na globalne trge. Večina teh podjetij potem ohrani del funkcije doma, kjer so začeli, običajno razvoj, kar je dobro za vse in se investicija ekosistema tako povrne. Podjetniki, ki uspejo, pa v večini primerov postanejo investitorji, prav tako pa mentorji mlajšim generacijam.

Trije najbolj obetavni slovenski startupi v tem trenutku. Zakaj?​

Ena pomembna zadeva, ki sem so je naučil v zadnjih desetih letih dela s start-up podjetij je, da je izjemno težko oceniti, kateremu start-up podjetju bo uspelo in kateremu ne (zato ne odgovarjam več na vprašanja, kaj misliš o ideji). Dosedanje delo z več kot 500 start-up podjetji nakazuje na to, da morajo biti izpolnjeni zelo specifični pogoji, da start-up podjetju uspe. Nekaj takih je zelo očitnih, so pogosto prisotni.

Običajno ekipa, ki uspe s svojim start-up podjetjem dela skupaj že prej v neki obliki. Člani ekipe se poznajo že dalj časa, so skupaj že izpeljali uspešne projekte, skratka zelo dobro delajo skupaj, običajno v kakšnem drugem podjetju. Ko zaznajo nov trend, ki jasno nakazuje velik in hitro rastoč trg, se ta podjetniška ekipa odloči za podjetniški podvig. Pri tem imajo seveda pravo kompetenco na pravem mestu.

Govorimo seveda o ekipi izjemno izobraženih in inteligentnih ljudi, ki imajo tudi dostop do virov oziroma so jih sposobni zelo hitro angažirati. In to na dveh nivojih: najprej zelo težko razmišljaš o prihodnosti, če ne veš, kako boš naslednji mesec plačal položnice, se pravi govorimo o angažiranju sredstev na osebnem nivoju. Kot drugo je za gradnjo resnega globalnega tehnološkega podjetja potrebno na milijone evrov kapitala, torej mora biti ekipa sposobna angažirati tudi izjemne količine kapitala za svojo podjetniško vizijo.

Zadnja dva faktorja sta metodologija in sreča. Podjetniki, ki uspejo, se ne zaljubijo toliko v svojo idejo, kot želijo spoznati trg (pri čemer so globalno usmerjeni od samega začetka), razumeti resnične probleme in okoli tega zgraditi pravi produkt. Pri tem so izjemno prodajno usmerjeni, z močno željo po ustvarjanju vrednosti (če ni plačila, ni vrednosti). Na koncu pa je potrebno še nekaj sreče.

Od 150 start-up podjetij, ki nastanejo v Sloveniji, je med njimi ed na leto ali celo na dve leti, ki doseže vse te pogoje in viden globalni uspeh. Dodatno poleg globalnega nišnega zmagovalca od teh 150 podjetij nekje med 20 do 30 podjetij uspe kot regionalna podjetniška zgodba, se prestrukturirajo v družinska podjetja in podobno. Ostali propadejo, vendar običajno podjetniki hitro najdejo novo idejo ali drugo karierno priložnost. Vedno pa so tudi izjeme, ki najdejo neko svojo pot do uspeha, mnogokrat tisti, kjer to najmanj pričakuješ. Če je pravi »product-market« fit, ta reši tudi marsikatero poslovno napako podjetnikov.

Torej, težko je eksplicitno izpostaviti tri podjetja, ker bi zagotovo komu naredil krivico. Raje bi izpostavil kot heroje vse, ki se podajo na podjetniško pot, saj je ta karierna pot bistveno zahtevnejša, kot se včasih zdi. Vseeno pa je vredno poskusiti vsaj enkrat v življenju. Vendar zelo pametno in premišljeno.

Ko beremo o tvojih dosežkih in preteklem delu, se nam nehote poraja vprašanje – pa kje ima čas za vse to? Kako usklajuješ zasebno življenje s poslovnim? Ali obstaja ločnica?

Prav je, da se vsega o čemur predavam, pišem in učim posameznike ter organizacije, bolj ali manj držim tudi sam. Tako stremim k temu, da se neprestano izpopolnjujem in razvijam svoje kompetence, da sem vedno bolj produktiven, učinkovit in inovativen. Skušam vedno bolj početi stvari, ki resnično ustvarjajo vrednost in se znebiti vse nesnage, ki me pri tem ovira, od materialne, čustvene, mentalne in socialne.

To, kar delam me izjemno veseli in sploh ne vidim gore aktivnosti, ki me vsak dan čaka, kot delo. Prepričan sem, da smo na svetu zato, da ustvarjamo, prispevamo, se učimo in obenem tudi uživamo življenje. Tako je tudi pri meni zelo tanka ločnica, ali pa je skoraj ni, med osebnim in poslovnim življenjem. Z vsemi ljudmi, vključno s punco, se izjemno veliko pogovarjam (brez »small talka«), razmišljam, se učim in delim svoje znanje, doživljam nove stvari in vse to me polni.

Ne pomeni pa uživanje ob delu, da je moje življenje ena sama zabava in da na vse gledam z rožnatimi očali. Večino motivacije seveda prihaja iz nekih osebnih notranjih konfliktov, življenjska spoznanja pa iz osebnih katarz. Tudi prekomerno delo, kljub temu da v njem uživaš, ni vedno zdravo. Je podobno, kot če bi pojedel preveč čokolade. Včasih toliko padem v neko delovno obveznost, da nekaj dni zapored ne počnem čisto nič drugega. Potem cel vikend zgolj hiberniram, da pridem k sebi. Zelo zapleteno je torej vse skupaj.

BlažKos_Podim

”Konferenca bo tako kot vsako leto razprodana, saj predstavlja izjemno priložnost za pridobivanje znanja, mreženje, prav tako pa motivacijo. ” (Vir: Podim)

Letos v Mariboru pripravljate že 35. PODIM. Kaj pričakovati?

Glede na mojo obsedenost s produktivnostjo in učinkovitostjo je malo dogodkov, ki bi jih priporočal podjetnikom, saj morajo biti osredotočeni predvsem na svoj trg in produkt. PODIM pa je dogodek, ki bi ga iz srca priporočal čisto vsakemu podjetniku iz Alpe-Adria regije, pa ne zato, ker ga soorganiziram, vendar, ker zagotavlja res enkratno motivacijsko in izobraževalno izkušnjo.

Na odru se bo zvrstilo več kot 50 govorcev iz skoraj celega sveta, tako iz zahodne in vzhodne obale ZDA, kot tudi mnogih Evropskih držav, Azije, Indije in celo bližnjega Vzhoda. Na konferenci bo prisotnih tudi več kot 30 investitorjev iz regije, prav tako pa različne korporacije, ki želijo sodelovati s start-up podjetji.

Konferenca bo tako kot vsako leto razprodana, saj predstavlja izjemno priložnost za pridobivanje znanja, mreženje, prav tako pa motivacijo. Poskrbljeno bo tudi za dober show, zabavo in druge aktivnosti, ki izkušnjo za obiskovalce naredijo res edinstveno.

PODIM je nujno obiskati, ker…

… moja pametna tehtnica samo v zadnjem tednu kaže +3 kg. :) Skupaj s celotno ekipo že več mesecev  izjemno močno garamo, da podjetnikom iz Alpe-Adria regije pričaramo res edinstveno in nepozabno izkušnjo. Z NETOKRACIJA kodo za popust pa je konferenca tudi finančno dostopna prav vsem start-up podjetnikom in drugim navdušencem nad podjetništvom.

Glede na to, da je konferenca vsako leto razprodana, vabim vse, da čim prej obiščejo spletno stran www.podim.org, se prepričajo o kakovosti govornikov in samega dogodka ter se nam pridružijo.