DIGITALNI POKLICI

Strateg rasti: kdo je, kaj počne in kdo ga potrebuje?

Vam je članek všeč?

Priporočite ga prijateljem prek družbenih omrežij!

Z razvojem tehnologije so se razvili tudi novi, digitalni poklici – delovna mesta z “nenavadnimi” nazivi in zadolžitvami. Kdo je growth strategist ali po slovensko strateg rasti? Kaj počne in kdo ga potrebuje? Podrobnosti poklica nam razkriva Maja Voje, strateginja rasti pri MAD Kings Growth Agency v Bruslju, ki jo lahko ta petek, 10. 11., srečate na dogodku Growth Marketing Conference Meetup v Ljubljani.

Growth hacker ali growth strategist?

S sodelavci v Belgiji smo izraz strategist namesto hacker začeli uporabljati zaradi negativne konotacije besede hacking – s katero se in nas še vedno identificira večina stroke – ter zaradi narave dela. Mad Kings je agencija, ki sledi metodologijam Seana Ellisa in Briana Buffleuerja, strokovnjakov, ki sta zaslužna za bliskovito rast Dropboxa in Hubspota. Naše poslanstvo je, da podjetja podpremo pri uvedbi procesa rasti in jim pomagamo izvesti prve eksperimente. Če bi sedela v kakšni produktni ekipi, bi verjetno res ves dan obsedeno »hekala« rast našega izdelka, ampak z belgijskimi kolegi se želimo z uporabo tega naziva odmakniti od »trikov, ki delujejo samo enkrat« in v poimenovanje zajeti dejstvo, da je growth hacking po svoji definiciji proces. In kot growth strategist oziroma po slovensko strateginja rasti pomagam strankam vzpostaviti ta proces, ga hitro izvajati, sproti ocenjevati in ustrezno dokumentirati.

Kaj počne strateg rasti?

Poskrbi, da podjetje uspešno uvede metodologijo oz. proces za rast, sooblikuje strategijo rasti podjetja, zgradi lastno ekipo za rast in pomaga pri uvajanju eksperimentalnega načina dela. Delo stratega rasti je zelo odvisno od stopnje sodelovanja, na kateri smo s podjetjem. V grobem ga lahko delimo na tri stopnje: 1. osnova (pregled ustreznosti vseh tehnoloških orodij, integracija dodatnih orodij, pogovori s ključnimi deležniki o strategiji, priložnostih in ovirah, pregled konkurence in trendov – rezultat tega je pregledna predstavitev), 2. strategija (pripravimo delavnico, kjer predstavimo growth hacking, metodologije rasti, načine prioritiziranja eksperimentov; s pomočjo lastnega orodja za ustvarjanje idej na delavnici dobimo vsaj 100 idej za eksperimente, ki jih skupaj prioritiziramo (UX-strokovnjakinja pripravi tudi ločeno delavnico za t. i. person in user journey), 3. izvedba (na začetku se zavežemo k izvedbi 4 eksperimentov na teden).

Osebno s podjetjem rada delam od treh mesecev do največ pol leta. V tem času se morajo opolnomočiti, da lahko vse naredijo sami, saj je veliko bolje, da najamejo svojega vodjo rasti in to kritično znanje ter razvoj strategije zadržijo v svojem podjetju. Mi pomagamo pri razumevanju in uvedbi procesa. Cilj ni odvisnost podjetja od storitev, ki jih lahko nudi agencija, ampak podpora do točke, ko se podjetje lahko osamosvoji in samostojno izvaja te aktivnosti. To je naša največja zmaga – da v pol leta v podjetju vzpostavimo ekipo za rast.

Maja med uvodom v delavnico o strategiji rasti. (vir: Maja Voje)

Katera znanja, veščine in osebnostne lastnosti so pomembne za opravljanje tega poklica?

Pri znanjih gre za resnično mešanico vsega … Začela sem z marketingom, kaj hitro ugotovila, da brez analitike ne bo šlo, trčila ob dileme UX in CRO ter se podala v zanimiv svet podatkovne znanosti, ki ga še poskušam v celoti razumeti. Najraje sodelujem z data scientisti, podatkovnimi znanstveniki. Od njih se res veliko naučim in zelo spoštujem njihov doprinos. Strokovna znanja so seveda pomembna in jih moramo pridobivati vsak dan, obstaja pa še ena zanimiva stvar. Znanstvena metoda kot način razmišljanja o eksperimentih in vodenje projektov. Descartes bi bil ponosen. :)

Na osebnostni ravni: dobrodošli v svetu napihnjenih pričakovanj! Enostavnega recepta za rast namreč ni, ravno zato naše delo temelji na hitrem eksperimentiranju. Mislim, da je ključna sposobnost uravnavati pričakovanja in vse pregledno komunicirati. Ohraniti je treba mirne živce in zelo celostno ter racionalno gledati na stvari tudi, ko kaj ne gre v redu. Zelo hitro se tudi otreseš perfekcionizma in začneš živeti v skladu z vodiloma Get stuff done in Better done than perfect. Ko enkrat vidiš, da deluje približno eden od desetih eksperimentov (vsaj na začetku), res ne želiš izgubljati energije in časa pri nepomembnih podrobnostih, ampak bi rad le hitro lansiral prototip in izmeril, kaj se bo zgodilo.

Kako si postala strateginja rasti?

Leta 2015 sem se prvič srečala s tem pojmom, ko smo pripravljali tržni test pred uspešno kampanjo na Kickstarterju za Bluejay. Znanja, ki sem jih pridobila na fakulteti in pri delu, enostavno niso bila kos temu izzivu. Na Udemyju sem našla spletni tečaj Growth Hacking & Marketing in se ves dan nisem mogla odlepiti od računalnika, ker me je vsebina tako zelo pritegnila in bila tako zelo uporabna. Letos so me avtorji povabili k soustvarjanju tega spletnega tečaja, ki ga je do zdaj opravilo več kot 30 000 ljudi. V veliko čast in veselje mi je, da lahko po dveh letih ljudem, ki se znajdejo v podobni situaciji, pomagam. V naslednjem letu pričakujemo vsaj še 10 000 novih tečajnikov.

Oborožena s temi znanji sem v 2015 in 2016 že uspešno opravila nekaj projektov, kamor smo vpletli metodologijo rasti. Velika prelomnica zame pa je bil odhod v Amsterdam v letu 2016, kjer sem se udeležila trimesečne akademije in pridobila certifikat Growth Tribe, vodilne evropske institucije na tem področju. V letu 2017 sem se povezala s kolegom iz Belgije, ki sem ga spoznala v Amsterdamu. V Bruslju je s partnerji odprl eno izmed prvih agencij za growth hacking v Belgiji, ki je s svojimi storitvami pomagala pri uvajanju metodologij rasti v že več kot 200 podjetij in organizacij.

Na delavnicah o strategiji rasti Maja spodbuja udeležence, da čim aktivneje sodelujejo. (vir: Maja Voje)

Kakšen je tipičen delovni dan stratega rasti?

Haha, še dobro, da si vse aktivnosti lepo vodim v Togglu in lahko orišem:

7:30–8:00 Branje zanimivih člankov po pasjem sprehodu.
8:30–9:15 Pregled analitike za račune, ki jih vodim, prodajnih rezultatov, tabel, v katerih ekipe vodijo eksperimente, in orodij za projektni management, da vidim, če so bile vse stvari narejene.
9:15–9:30 Dnevni sestanek z ekipo v Bruslju.
9:30–12:00 Delo s stranko A.
12:00–13:00 Kosilo in pasji sprehod. :)
13:00–16:00 Delo s stranko B.
17:00 Debriefing in urejanje nalog v orodju za projektni management.
17:00–20:00 Priprava vsebin, podcastov, intervjujev, mreženje, navezovanje novih poslovnih stikov, pregled in upravljanje devetih različnih skupin za growth hacking na Slacku in Facebooku itn.

Če sem v Bruslju, imam običajno ves dan delavnice in predstavitve, ker želim čim več časa preživeti s strankami in podjetji, ki so vpeta v naš izobraževalni proces.

Kaj pomeni biti dober strateg rasti?

Če podjetje po pol leta uspešno uvede proces rasti, dosega zastavljeno metriko (najpogosteje je to stopnja rasti) in lahko vzpostavi svojo ekipo, sem kot agencijski strateg rasti svoje delo opravila odlično. Je pa tudi že vmes kakšno veselje, npr. ko uspe prvi eksperiment, takrat interna ekipa običajno prvič zares posvoji idejo, ko ti ljudje povedo, kako si spremenil njihov način razmišljanja in kako uživajo v procesu, ki v njihov delovnik prinaša jasnost nalog, rezultatov in ciljno usmerjenost.

Katera podjetja potrebujejo stratega rasti?

Predvsem podjetja, ki so se na trgu že prepričala o potencialu svojih izdelkov in želijo pospešiti svojo rast s pomočjo uvedbe procesa/metodologij rasti v svoje poslovanje.

Z Mad Kings največ delamo s podjetji, ki so že nekoliko zrasla, in korporacijami. Z zagonskimi podjetji sodelujemo bolj v obliki izobraževanj, ker večina še ni dokazala, da je njihov izdelek ustrezen za trg.

Kdo so strategi rasti v Sloveniji in koliko je ta poklic razširjen pri nas?

Disciplina je še v povojih, zato se skrbniki skupine Growth hacking Slovenia in aktivni člani trudimo vzpostaviti razumevanje pojma in ponuditi dobre prakse. V petek, 10. 11., ob 17.00 bomo v Poligonu organizirali Growth Marketing Conference s tremi mednarodnimi govorci.

Prva priložnost, da se pobliže spoznate s strategijo rasti, se ponuja že ta petek! (vir: Growth Marketing Conference)

Če je Majin poklic v vas vzbudil zanimanje …

… ste v petek, 10. 11., ob 17.00 vabljeni v prostore Poligona v Ljubljani, da se s področjem strategije rasti še nekoliko bolje spoznate. Skupina Growth hacking Slovenia, katere skrbnica je tudi Maja, organizira srečanje Growth Marketing Conference Meetup, na katerem bodo gostili tri mednarodne govorce.

Thomas Paris, strateg rasti in soustanovitelj podjetja MAD Kings, bo predstavil konkreten primer strategije rasti, metodologijo rasti in trende na področju marketinga rasti in t. i. growth hackinga. Josip Begić, vodja rasti pri podjetju Bellabeat, bo spregovoril o nekoliko bolj strokovnih, a izredno aktualnih temah – kako podatkovno znanost, strojno učenje in umetno inteligenco vključiti v marketing. Savvas Zortikis, soustanovitelj in izvršni direktor Viral Loops, pa bo predaval o viralnem marketingu in priporočilnih sistemih.

Več podrobnosti o dogodku in vstopnice najdete tukaj.

Če se dogodka ne morete udeležiti, pa vas tema strategij rasti zanima, se pridružite skupini na Facebooku Growth hacking Slovenia, ki želi popularizirati in spodbuditi razvoj discipline v Sloveniji.