LEKCIJA ZA STARTUPE

Kaj se lahko tvoj startup nauči iz uspeha igre Pokémon GO?

Vam je članek všeč?

Priporočite ga prijateljem prek družbenih omrežij!

V enem tednu preseči število aktivnih uporabnikov Twitterja? Za večino startupov, ki ustvarjajo mobilne igre ali aplikacije, so to nedosegljive sanje! Pokémanija je resnično obnorela svet, mi pa smo pogledali, kaj so glavni elementi, ki so do nje pripeljali in kaj se lahko iz vsega tega naučijo druga podjetja.

00-Pokemon_GO-Ljubljana-1

Za podjetje Niantic so sanje o velikem številu uporabnikov z igro Pokémon GO v tem tednu postale resničnost, kar je opazno tudi v Ljubljani. Že ves teden se po Tivoliju in drugih primernih mestih zbirajo trenerji Pokémonov na lovu za žepnimi pošastmi. V petek se je prvega večjega meetupa na Kongresnem trgu udeležilo več sto uporabnikov. In to še preden je bila aplikacija uradno na voljo v domačih trgovinah za aplikacije. Sedaj se meetupi širijo še v PiranKranjKoperBled in drugod.

Od sobote je igra tudi uradno pri nas na voljo za pametne telefone Android in iPhone. Na Netokraciji lahko že izveš vse, kar potrebuješ za začetek svoje kariere trenerja Pokémonov. In ker smo navdušeni tudi nad podjetništvom, smo tokrat na uspeh igre Pokémon GO pogledali še z vidika startupa. Kaj so glavni elementi, ki so pripeljali do Pokémanije in kaj se lahko iz tega nauči tvoje podjetje.

Pokémone smo v petek množično lovili na Kongresnem trgu.

Pokémone smo v petek množično lovili na Kongresnem trgu.

1) Osnova je močna znamka, ki presega meje svoje izvirne ciljne skupine

Pokémon je znamka v lasti japonskega konzorcija The Pokémon Company v sestavi podjetij Nintendo, Game Freak in Creatures. Začelo se je pred natanko dvajsetimi leti z igricami za Game Boy, nadaljevalo pa z uspešno igro s kartami za zbiranje, animirano serijo in skoraj dvajsetimi animiranimi celovečernimi filmi. Pikachu je brez dvoma globalno najbolj prepoznavna rumena pošast, tudi med tistimi, ki o Pokémonih ničesar ne vedo.

Uspešna 20-letna zgodovina znamke Pokémon seveda pomeni, da žepne pošati pozna že več generacij. Sama sem se recimo s Pokémoni srečala, ko je mlajši bratec zbiral karte in spremljal risanke, preko česar je Pokémone seveda spoznala tudi najina mama. Igra Pokémon GO je tako imela že vnaprej dobro pripravljen teren. Tuji blogi so izid igre napovedovali že mesece naprej, tako da s(m)o bili mnogi Pokémon navdušenci ob izidu že v nizkem štartu.

A kljub temu uspeh igre ni bil zagotovljen. Precej je primerov priljubljenih znamk, ki s svojimi mobilnimi igrami dosežejo precej mlačen odziv. Zato ti kot mlademu startupu ni treba obupati nad tem, da v svoji ekipi nimaš Pikachuja. Je pa treba že od vsega začetka graditi zanimivo zgodbo in znamko ter oboje čim prej testirati pri uporabnikih.

Zelo verjetno je, da prva ideja ne bo ta prava. Japonec Satoshi Tajiri je koncept Pokémonov razvijal dobrih pet let pred izidom prve Pokémon igre za Game Boy, ideja za lov žepnih pošasti pa izhaja iz njegovega hobija zbiranja žuželk (še dobro, da so se žuželkam potem pridružile še bolj prikupne zverine). In ne pozabi, da je Rovio potreboval 6 let razvoja in 51 iger, da je prišel do Angry Birds, jeznih ptičev, ki jim pujsi kradejo jajca.

Pikachu

Pikachu je prepoznaven obraz franšize tudi med tistimi, ki Pokémonov sicer ne poznajo (vir: The Pokemon Wiki)

2) Za nenadnim uspehom je precej trdega dela in močna skupnost

Od daleč se morda zdi, da je Pokémon GO povsem nov koncept igre, ki združuje elemente lokacije in navidezne resničnosti. Če malo podrobneje spremljaš področje, veš, da razne lokacijske igre še zdaleč niso novost. Foursquare/Swarm že dobrih 7 let poskuša narediti lokacijo zabavno prek check-inov, županovanja in zbiranja značk. Pred leti nas je domača igra Oust.me poskušala navdušiti še z osvajanjem teritorijev. V zadnjih letih so se pojavile tudi aplikacije, kot sta recimo Tep ali Wokamon, ki otroke k aktivnosti spodbujata s tem, da prehojene korake pretvorita v skrb za navidezno žival (Tamagochija). Zombies, Run! pa bolj odrasle otroke straši k hitrejšemu teku z zvočnimi opozorili o zombijih v naših okolici. In seveda igra Ingress podjetja Niantic, ki je razvilo tudi igro Pokémon GO.

John Hanke, vodja Niantica, ima namreč že 20 let raznolikih izkušenj, tako na področju večigralskih internetnih iger (angl. MMO ali MMORPG: Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) kot lokacijskih storitev. Ekipa Niantic je začela z razvojem lokacijske igre Ingress kot interni startup v Googlu leta 2010. Ingress so za telefone Android predstavili konec leta 2012, za iOS pa julija 2014. Osnovne mehanike igre so podobne kot pri Pokémon GO, le da je tema igre Ingress veliko bolj znanstveno fantastična, kar je domet igre omejilo predvsem na geeke.

Skupnost igralcev igre Ingress je pomagala tudi pri testiranju igre Pokémon GO (vir: Ingress.com)

Skupnost igralcev igre Ingress je pomagala tudi pri testiranju igre Pokémon GO (vir: Ingress.com)

A kljub temu je Niantic s pomočjo Ingressa razvil osnovne družabne elemente, ki sedaj navdušujejo igralce Pokémon GO. Še več: podatke o lokalnih znamenitostih si je igra Pokémon GO sposodila kar iz Ingressa, kjer so uporabniki sami dodali ogromno lokacij po celem svetu (tudi pri nas). Igralci Ingressa so Nianticu pomagali tudi pri beta testiranju Pokémon GO, tako da lahko precejšen delež uspeha slednjega pripišemo letom razvoja igre Ingress in skupnosti njenih igralcev.

Še en lep dokaz, da se uspehi ne zgodijo kar čez noč in da je gradnja skupnosti strastnih uporabnikov prav tako pomembna kot gradnja močne znamke. Pokémon GO namreč tako kot Ingress na različne načine spodbuja druženje uporabnikov (pri Pokémon GO se s številom ljudi poveča možnost pojavljanja neobičajnih Pokémonov), kar hkrati spodbuja tudi sodelovanje med uporabniki prek izmenjave namigov.

3) Uporabniški vmesnik, ki je enostaven za začetnike in ponuja izzive za naprednejše uporabnike

Igra Pokémon GO je bila deležna kar nekaj kritik s strani strokovnjakov za uporabniško izkušnjo. Podobno kot Minecraft (ki je še ena nepričakovana igričarska uspešnica zadnjih let), ima namreč tudi Pokémon GO precej skromna navodila. Za uspešno bojevanje v telovadnicah je recimo treba podrobna navodila poiskati na spletu ali se trikov naučiti od prijateljev.

Hkrati so pa prvi koraki v igri preprosti. Če znaš hoditi in uporabljati Google Zemljevide, znaš uporabljati tudi igro Pokémon GO. Za osnovno lovljenje Pokémonov je treba le s prstom podrsati po zaslonu. Preprosto, tako za otroke, kot za starejše. In to je pravzaprav vse, kar moreš vedeti, če želiš v igri zbirati Pokémone. Napredni oz. bolj zahtevni uporabniki pa lahko nato postopoma odkrivamo še dodatne trike. Pravega ravnovesja med enostavno uporabo in izzivi, ki se nadgrajujejo, ni enostavno najti, a igri Pokémon GO zaenkrat to uspeva.

Za iskanje Pokémonov se je treba le sprehoditi po mestu.

Za iskanje Pokémonov se je treba le sprehoditi po mestu.

Nianticu je uspelo v priložnostno mobilno igro zapakirati tudi precej elementov, ki smo jih vajeni iz bolj kompleksnih večigralskih internetnih iger. Pokémon GO denimo podpira različne vrste igralcev: od tistih, ki uživajo pri raziskovanju sveta, tistih, ki uživajo v zbiranju raznolikih nagrad, pa do tistih, ki hočejo prek bojevanja postati najboljši.

Za iskanje pravega ravnovesja je treba vsako aplikacijo/igro čim prej začeti testirati na različnih uporabnikih. S pomočjo testiranja najhitreje in najbolj poceni identificiramo elemente, ki uspešno dosegajo zadane cilje in elemente, ki motijo uporabniško izkušnjo ali, v primeru igre, ne prispevajo k zabavi.

4) Najboljši viralni mehanizem je produkt, ki navduši uporabnika

Aplikacija Pokémon GO nima niti enega samega gumba za všečkanje, deljenje ali tvitanje. A kljub temu je nameščena že na več deset milijonov pametnih telefonov v ZDA in hkrati uspeva visok odstotek uporabnikov zadrževati v igri. Pokémon GO je odličen primer produkta, ki se širi od ust do ust. Igra se je neverjetno hitro razširila tudi v državah, kjer uradno še ni bila na voljo. In to kljub temu, da je bilo treba za namestitev aplikacije čez par dodatnih ovir.

Ali je Pokémon GO trenutno najboljša igra na trgu? Verjetno ne. Ji pa s pomočjo močne znamke, močne začetne skupnosti in enostavnega načina igranja uspe ustvarjati edinstveno izkušnjo, ki navdušuje igralce. Navdušeni igralci pa že sami najdejo način, kako aplikacijo priporočiti svojim prijateljem.

Kar seveda ne pomeni, da marketing ali odnosi z javnostmi nista pomembna. O igri se je zaradi močne blagovne znamke precej poročalo že pred izidom, podjetje Niantic se hitro odziva tudi na kritike. Ko so se recimo začeli širiti članki o tem, kako aplikacija dobi dostop do Gmail poštnega predala uporabnikov, je podjetje hitro pojasnilo stopnjo dovoljenj in izdalo popravek, ki je dovoljenja aplikacije še dodatno omejil.

Množica uporabnikov Pokémon GO lovi redkega Pokémona v New Yorku.

5) Bodite pripravljeni na nepričakovan uspeh

Sliši se nenavadno, a nepričakovan uspeh je prav tako nevaren kot neuspeh! Predvsem lahko to vidimo pri raznih crowdfunding kampanjah za hardverske produkte, ki preprosto niso pripravljene na nekajkratnik predvidene proizvodnje. Pri softverskih produktih pa lahko nepričakovan uspeh povzroči izpade strežnikov, kar smo videli tudi pri izidu igre Pokémon GO (pomoč jim je ponudil celo Amazonov CTO).

A kljub negodovanju uporabnikov in uspehu, ki ga noben ni mogel napovedati, se ekipa Niantic na vse moči trudi izboljšati razpoložljivost igre, saj je iz dneva v dan opazen napredek. Prvi dan ali dva se je bilo praktično nemogoče prijaviti v igro, potem so bili izpadi pogosti le v naših večernih urah, ko so se Američani prebudili. Po dobrem tednu pa je sedaj igra vedno bolj stabilna tudi v večernih urah. V soboto jih je sicer spet presenetil naval evropskih uporabnikov (dodali so namreč 26 novih držav, vključno s Slovenijo) in menda celo napadi DDOS, ampak verjamem, da bodo v dnevu ali dveh ponovno stabilizirali storitev in nadaljevali svoj osvajalski pohod po svetu.

Ekipa Pokémon GO iz dneva v dan izboljšuje dostopnost storitve.

Ekipa Pokémon GO iz dneva v dan izboljšuje dostopnost storitve.

S tehničnega vidika že komaj čakam na kakšna predavanja inženirjev iz Niantica o tem, kako so se borili s takim neverjetnim povpraševanjem. V enem samem tednu je namreč igra presegla število aktivnih uporabnikov Twitterja, približuje se tudi Snapchatu. Takšna rast bi bila izziv za vsako podjetje. Ob pripravi na izid novega produkta se tako splača pomisliti tudi na to, kako bo storitev rasla s številom uporabnikov in kaj bo treba zagotoviti v primeru nenadne rasti. Zato se pogosto startupi odločajo za začeten izid produkta v eni ali nekaj državah (tudi Pokémon GO je bila sprva uradno na voljo le v ZDA, Avstraliji in Novi Zelandiji) in nato postopoma dodajajo nove države v skladu s svojimi zmogljivostmi.

Seveda pa tudi vsi zgoraj navedeni nasveti ne zagotavljajo uspeha. Del uspeha je ponavadi tudi pravi trenutek in ščepec sreče. Ne smemo pozabiti na to, da je igra Pokémon GO izšla v času, ko so pametni telefoni z GPS lociranjem in dovolj zmogljivimi procesorji za prikaz navidezne resničnosti nekaj običajnega. In nenazadnje letos med kopico slabih novic že skoraj potrebujemo enostavno igro, ki nas bo združila tudi v realnem svetu in nas spodbudila h aktivnejšemu preživljanju prostega časa. Predvsem v poletnem času, ko imamo praviloma več časa in volje za daljše sprehode v naravi.

Zaključimo lahko torej, da je igra Pokémon GO v pravem trenutku zadela pravo kombinacijo blagovne znamke, teme in elementov igre na podlagi več let, vloženih v razvoj, testiranje in gradnjo skupnosti strastnih uporabnikov.