Facebook praznuje 11. rojstni dan

Prihodnost Facebooka napovedujejo Mojca Marš, Peter Šepetavc in Matej Špehar

4. februar 2015 – na današnji dan se je pričela konferenca na Jalti, rojen je skladatelj Bach, pred 11 leti pa je Mark Zuckerberg v sobici študentskega doma na Harvardu ustanovil Facebook. Ob Facebookovem 11. rojstnem dnevu smo o ključnih potezah največjega družbenega omrežja spregovorili s Facebook strokovnjaki. Kaj o Facebookovi prihodnosti pravijo Peter Šepetavc, digitalni strateg pri agenciji Renderspace, Mojca Marš iz agencije Super Spicy Media in Matej Špehar iz agencije To do – Communicate Online, preberite v nadaljevanju.

Facebook Mojca Marš Peter Šepetavc Matej Špehar
Ob 11. rojstnem dnevu največjega družbenega omrežja smo spregovorili s poznavalci Facebooka: Matejem Špeharjem, Petrom Šepetavcem in Mojco Marš.

Od ‘early adopterjev’ do profesionalcev

Profil so odprli že v letih 2007 in 2008, ko so se uporabniki med seboj še “poukali”, “superpoukali” in obmetavali z ovcami na wallu, ter tako postali Facebookovi “early adopterji”. Med raziskovanjem novega družbenega omrežja se najbrž niso zavedali, da bodo nekoč od njega živeli. Še najmanj pa Matej Špehar, ki je, kot pravi, ob prihodu na Facebook zapisal, da gre za eno navadno potrato časa, sprašujoč se, kje se za vraga odjaviš. Svoj prvi status še danes hrani v obliki plakata v pisarni, kot spomin, da se zarečenega kruha največ poje. :)

Mojca je hitro dojela, da pri Facebooku ne gre za muho enodnevnico:

To sem vedela kar zgodaj. Praktično takoj, ko sem začela opažati, kako se spreminja način komunikacije. Takrat sicer na to še nisem gledala kot na poslovno priložnost, ampak s stališča uporabnika. Facebook je bil kanal, ki nas je začel povezovati med seboj. Slišalo se bo smešno, ampak življenja si brez njega praktično nisem mogla predstavljati.

Peter se strinja, čeprav ga je ogromen uspeh Facebooka presenetil:

Da ne gre za muho enodnevnico, je bilo takrat že jasno. Da pa bo ravno Facebook kot valjar povozil vso konkurenco (vključno s takrat, npr., precej večjim MySpaceom), pa nisem pričakoval.

Matej je Facebookov vzpon spremljal kot programski vodja na Radiu Hit:

Novico s portala medija, v katerem sem delal, smo delili na Facebooku in zabeležili ogromen obisk. Da gre zares, sem ugotovil, ko so začeli kapljati prvi podatki o številu uporabnikov in količini njihovega preživetega časa na tem omrežju. In ko smo z nekaj spretnimi objavami uspeli v nekaj urah narediti tak “hype” med ljudmi, da je bila trgovina v nekaj urah izropana.

Mojca Marš Facebook
Mojca Marš razkriva svoje priljubljene vire o Facebooku.

Mojca je po vodah community managementa zaplavala že na faksu, danes pa ustvarja v kreativni agenciji Super Spicy Media, kjer poleg Facebook marketinga ponuja tudi svetovanja za druga družbena omrežja. Facebook pa še vedno ostaja največji del njenega posla.

Matej je dolgo časa vozil po dveh poteh vzporedno, kot urednik medija in ljubiteljski skrbnik Facebook strani. Ljubiteljski hobi je postajal vedno večji, prihajala so nova povpraševanja, zato je zapustil Radio Hit in odprl agencijo za marketing na družbenih omrežjih To-Do Communicate Online. Pravi, da od njegovega posla (Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Tripadviser, YouTube, Foursquare) lahko solidno živi celotna družina.

Peter se je profesionalno s Facebookom začel ukvarjati leta 2008, nikoli pa ni bil izključno “facebookovec”. V zadnjih letih se na agenciji Renderspace ukvarja predvsem s tem, kako offline in online kanale (tudi te na družbenih medijih) vplesti v neko celostno zgodbo:

Projektov, ki bi potekali izključno na Facebooku, imamo na agenciji zelo malo – navadno je Facebook le eden izmed kanalov v celotnem ekosistemu. Kako pomemben je, pa je odvisno od naročnika in kampanje.

Glavni izziv za Facebook v 2015: Kako ostati relevanten za mlajše uporabnike?

Mojca meni, da bodo podjetja, ki bodo Facebook uporabljala le kot orodje za prodajo in ne kot kanal za pripovedovanje pozitivnih zgodb o blagovni znamki, v letu 2015 še bolj “kaznovana” (upad dosega!) kot doslej:

 Rada razmišljam, kako bodo podjetja začela spreminjati način komunikacije. Menim, da se jih bo vedno več začelo zavedati, da je Facebook edinstven kanal za povezovanje, ki za uspešnost podjetja potrebuje svojevrstno komunikacijo z uporabniki. Ne v smislu prodaje, ampak v smislu pripovedovanja zgodb.

Matej napoveduje Facebookovo ekspanzijo:

Globalno bodo osvajali geografske koordinate, kjer še ne dominirajo. Razvijali bodo storitve, kjer še niso prvi. Postali so multipraktik družbenih omrežij in vedno dodajajo nove nastavke. Ki sicer ne funkcionirajo vedno 100 %, ampak, hej, oni so multipraktik, od njih se ne pričakuje, da so v vsem dobri. A so dovolj dobri za vsesplošno nezahtevno uporabo.

Peter pa meni, da bo Facebook srednjeročno postal del osnovne infrastrukture spleta:

V letu 2015 se bo Facebook moral spopasti predvsem s percepcijo, da je njegov zenit že mimo. Odgovoriti bo moral na vprašanje kako obdržati mlajše uporabnike in ostati relevanten zanje. Še posebej zavoljo negativnega PR-a, zaradi katerega pada cena delnice, kar potem ponavadi sproža (pre)burne odzive tudi znotraj podjetja. Facebook je s pametnimi nakupi sicer zavaroval svojo prihodnost. Med najhitreje rastočimi omrežji, ki naj bi ga vrgla s prestola, vedno zasledimo WhatsApp in Instagram v Facebookovi lasti, tudi pri sexy novih tehnologijah, kot je navidezna resničnost, je z nakupom Oculus Rifta zraven oz. celo eden vodilnih. Facebook bo srednjeročno ostal del osnovne infrastrukture spleta, kot je npr. Google za iskanje ali YouTube za video.

Peter Šepetavc Facebook
Peter Šepetavc razkriva svojih top 5 virov o Facebooku.

Geolokacija, Facebookova sramota.

Medtem ko Mojca podpira večino Facebookovih potez, Matej našteje nekaj manjših napak, za katere meni, da niso bile toliko ključne, da bi lahko zamajale giganta družbenih omrežij. Uporabniki se namreč hitro sprijaznijo s spremembami, tudi če niso najboljše.

Peter je kritičen do geolokacijskih storitev:

Facebook za zdaj, kljub nekaj poskusom in kljub temu, da ga večinoma odpiramo na mobilcih z vgrajenim GPS-om, še ni uspel v svoje podatkovne zanke pametno ujeti geolokacijo posameznih uporabnikov – vsaj ne na način, ki bi bil za uporabnika koristen in hkrati intuitiven za uporabo.

Kaj pa Facebookove najboljše poteze?

Mojca med Facebookovimi potezami najbolj podpira zaostrovanje kriterijev do striktno promocijskih objav:

Veseli me, da Facebook z zaostrovanjem spreminja način komunikacije. Prodaja naj se umakne objavam z veliko vrednostjo za uporabnika.

Peter kot največjo Facebookovo prednost poudarja oglaševalsko platformo:

Najboljša poteza (s stališča podjetja, predvsem, iz perspektive uporabnikov verjetno malo manj) pa je vzpostavitev odličnega oglaševalskega ekosistema.

Facebook-wirehog
The Facebook, ena prvih verzij današnjega Facebooka.

Kakšna bo prihodnost ozko specializiranih agencij za marketing na družbenih omrežjih?

Peter meni, da se bodo ozko specializirane agencije morale prilagoditi in razširiti storitve:

Večina agencij, tudi manjših, bo moralo ponujati širše storitve – vsaj v digitalnem ekosistemu. Samo Facebook ne bo dovolj. Tudi na Facebooku samo urejanje vsebine in skupnosti ni dovolj – spodoben doseg vsebin med uporabniki Facebooka brez oglaševanja že zdaj težko dosežemo, v prihodnje pa bo to, kot vse kaže, še težje.

Matej prednost še vedno da zunanjim izvajalcem:

Večina podjetij še vedno ne zna “proizvajati” vsebin. Ali pa so tako zasedena s svojo dejavnostjo, da jim za “social” preprosto zmanjka časa, znanja, kadra in volje. Dokler bo tako, se bo našel kruh tudi za zunanje community managerje, vsaj za svetovanje in izobraževanje.

Mojca meni, da bodo preživeli le najboljši:

Če so dobri in se bodo znali uspešno prilagoditi temu hitro spreminjajočemu se področju marketinga, bodo definitivno uspeli in napredovali.

Matej Špehar Facebook

Z večjim poznavanjem marketinga na družbenih omrežjih, se bo community management vendarle selil nazaj v podjetja. Kot pravi Mojca:

Veliko podjetij že ima lastne CM-je znotraj podjetja, o tem ni dvoma. Je pa prihodnost popolnoma odvisna od posamičnega podjetja. Sama sem velika podpornica zunanjih izvajalcev, imam z njimi boljše izkušnje. Seveda nekaterim odgovarja drugače, končna odločitev je na strani podjetja.

Matej se strinja:

Delno se je že, delno se še bo, delno pa bo vedno “outsourcana”. Vsako podjetje ima svojo filozofijo, proračun, strategijo okoli nastopa na omrežjih. In vsaka opcija ima svoje prednosti in slabosti.

Peter ločuje med dvema vrstama podjetij. Prva nujno potrebujejo in-house community management, druga spet ne:

Različno. Pri podjetjih, ki imajo močne oddelke za trženje, je to že danes del nalog znotraj podjetij oz. je nek stalni vsebinski nastop vpleten v siceršnji komunikacijski ekosistem in je tako v domeni full service agencij. Vedno pa se bo našel prostor za zunanje strokovnjake, tako posameznike kot manjše specializirane agencije – bodisi zaradi tega, ker npr. manjša podjetja za vse naloge, ki jih prinese resen vsebinski nastop na spletu, pogosto nimajo dovolj zaposlenih, bodisi zato, ker bodo zunanji strokovnjaki to opravljali bolje. Mislim pa, da bomo v prihodnje tudi med manjšimi agencijami videli manj one-man bandov in več majhnih agencij s 5-10 specializiranimi strokovnjaki, ki bodo lahko nudili bolj celostno storitev.

Kaj pa Facebookove delnice?

Medtem ko Mojce delnice sploh ne zanimajo, niti Facebookove, je Mateja začetna borzna evforija minila, Peter pa bi resno razmislil o nakupu Facebookovih delnic.

Priljubljeno

Digitalni mediji

[DIGGIT] Podarimo brezplačno vstopnico!

Junijska konferenca o digitalnih komunikacijah se bliža! Sodelujte v nagradni igri, pravilno odgovorite na vprašanje in si zagotovite svoj sedež - brezplačno!

Svet startupov

Sklad Silicon Gardens investiral v 5 slovenskih startupov: Sqwiz, Povio, Flaviar, Getta.pro in Sphericam

Sklad Silicon Gardens je objavil seznam prvih petih investicij, ki so jih opravili od maja letos. Kot pravijo predstavniki sklada, je v Sloveniji in regiji dovolj talenta in inovacij.

Družbena omrežja

Instagram razkril demografske podatke uporabnikov v Sloveniji

Kolikokrat ste že iz radovednosti ali zaradi poslovnih razlogov zaman iskali podatek o številu uporabnikov Instagrama v Sloveniji? Sedaj so dolgo iskani podatki končno na voljo. Instagram je pred kratkim omogočil oglaševanje v regiji, s tem pa je tudi razkril nekaj demografskih podatkov slovenskih uporabnikov.

Zamudili ste ...

Družbena omrežja

Vse, kar morate vedeti o organizaciji nagradnih iger na Facebooku in Instagramu

Katere so najbolj pogoste napake podjetij pri organizaciji nagradnih iger na Facebooku in Instagramu?

Družbena omrežja

Kaj se lahko na primeru malega Krisa naučimo o dobrodelnosti in preračunljivosti podjetij?

Se kdaj vprašate, kako smo posamezniki in podjetja dobrodelni? Je pogojevanje dobrodelnosti z nakupom sodelovanje s kupci ali preračunljivost, ki je namenjena pospeševanju prodaje? Smo do tovrstnih dobrodelnosti podjetij lahko kritični ali se to ne spodobi, saj vendar delajo dobro? Nabirka za malega Krisa je spodbudila ta razmislek o dobrodelnosti.

Kultura 2.0

Veliki seznam coworking prostorov v Sloveniji

Kje v Sloveniji lahko najamem pisarno, sejno sobo, prostor za sestanek, si delim delovno mizo in ob tem izmenjujem izkušnje, ideje in informacije s somišljeniki?

Kultura 2.0

Vse, kar morate vedeti o platformi YouTube Music (ki je že na voljo v Sloveniji!)

Ni neznanka, da se YouTube v naši regiji še vedno pretežno uporablja kot platforma za poslušanje glasbe. Zdaj je tudi v Sloveniji na voljo storitev YouTube Music, posvečena prav glasbi, in preverili smo, kaj početi z njo in ali jo je sploh vredno preizkusiti.

Kultura 2.0

Zaplujte v poletje z novo različico World of Warships – battle royale

Nikoli nisem bil človek, ki sanjari o dolgih plovbah, a vedno sem užival v igrah, v katerih je treba upravljati s kakšno vrsto velike mehanizacije. To je preraslo v veliko ljubezen do simulatorjev pa tudi drugih iger, ki na primer vključujejo ladje ali tanke.

Spletni marketing

Kaj se lahko o vsebinskem marketingu naučimo od digitalnih agencij POINT OUT, Madwise in Optiweb?

POINT OUT, Madwise in Optiweb so tri slovenske digitalnomarketinške agencije, ki potencial svojih kanalov izkoriščajo za deljenje znanja, spodbujanje odprte razprave o različnih temah in posledično pritegovanje novih naročnikov.