Kaj potrebujemo za uspešen startup ekosistem v Sloveniji in regiji? - Netokracija.si

Kaj potrebujemo za uspešen startup ekosistem v Sloveniji in regiji?

Na konferenci RockPaperStartups so govorci večkrat poudarili pomembnost lokalnega ekosistema za razvoj startup podjetij. Ravno o tem sta se z Bogdanom Iordachejem, glavnim organizatorjem romunske konference How To Web, pogovarjala Jugoslav Petković in Vukašin Stojkov.

Bogdan Iordache, Jugoslav Perković i Vukašin Stojkov o kreiranju ekosustava u regiji (snimila Marina FIlipović Marinshe)
Bogdan Iordache, Jugoslav Perković in Vukašin Stojkov o startup ekosistemih v Sloveniji in regiji (foto: Marina FIlipović Marinshe)

Na konferenci RockPaperStartups so govorci večkrat poudarili pomembnost lokalnega ekosistema za razvoj startup podjetij. Ravno o tem sta se z Bogdanom Iordachejem, glavnim organizatorjem romunske konference How To Web, pogovarjala Jugoslav Petković in Vukašin Stojkov.

Jugoslava slovenska startup scena že dobro pozna, zadnje čase pa je zelo aktiven kot mentor in angelski investitor. Vukašin pomaga graditi srbsko startup skupnost že od leta 2007, trenutno pa ima tudi lasten startup TruckTrack, ki se je pred kratkim pridružil družini Seedcamp.

Ne znamo razvijati produktov!

Vukašin je kot največji izziv pri graditvi ekosistema poudaril mentaliteto ljudi:

Preprosto ne verjamejo, da lahko zgradijo nekaj, kar bo uspešno na globalnem trgu. Poskušamo se soočiti s predsodki, jih razbliniti, pokazati uspešne primere in mlade podjetnike naučiti, kako naj jim sledijo. Kot glavni izziv bi poudaril neambicioznost in pomanjkanje podjetnosti.

Jugo kot največji problem poudari naslednje:

Imamo več kot dovolj talentiranega in sposobnega inženirskega kadra, kar smo že večkrat dokazali. Vendar ti ljudje ne znajo graditi produktov. Naučiti jih moramo, da ustvarjajo nekaj, zato ker bodo s tem rešili konkreten problem na trgu, ne pa zato, ker preprosto lahko. Da proaktivno iščejo izzive in ponujajo rešitve.

Kako pa jih lahko naučimo? Po mnenju Jugoslava je najboljša metoda learn by doing. Čim več dogodkov, kot je RockPaperStartups, kjer se bodo srečevali, spoznavali, delili izkušnje, potem pa poskušali nekaj ustvariti:

Ne moremo narediti copy-paste ekosistema iz ZDA, to je preprosto nemogoče. V ZDA se pogosto zgodi, da dobi ekipa v pospeševalniku, denimo, 50 tisoč dolarjev s sporočilom ‘Izvoli, delaj in se vrni, ko boš imel produkt ali kakšno vprašanje’. Takšen pristop pri nas nikoli ne bi funkcioniral.  Ustanovitelje moramo naučiti, da postanejo poslovneži.

ShoutEmov tim na RockPaperStartupsu (snimila Marina Filipović Marinshe)
Prijetno vzdušje na RockPaperStartups (foto: Marina Filipović Marinshe)

Javni vs. zasebni denar

Debata je tekla tudi na temo vladnih razpisov. Kot pravi Jugo:

Vlade v svojih proračunih zagotavljajo določena sredstva za programe spodbujanja razvoja podjetništva. Previdne morajo biti, da pri tem ne bi kogarkoli diskriminirale. Vse se mora ujemati s posebej sprogramiranimi formulami, ki niso vedno najbolj smiselne. To jih naredi neučinkovite. Jaz lahko investiram v kogar želim, pri tem lahko diskriminiram kogar želim in me to naredi bolj učinkovitega pri investiranju. So pa vladni programi nujni kot podlaga za razvoj trga tveganega kapitala.

Oba z Vukašinom svetujeta startupom, naj iščejo zaseben denar, ne glede na to, da bodo zato ob delež podjetja. Predvsem pa naj iščejo pameten denar, torej investitorja s kontakti in znanjem.

PAYMILLWEB
Ekosistem gradimo tudi z dogodki, kot je RockPaperStartups, kjer se lahko startupi srečujejo in izmenjujejo izkušnje (foto: Marina Filipović Marinshe)

Pogrešamo angelske investicije

Po mnenju govorcev v naši regiji pogrešamo kulturo angelskega investiranja (= 20 do 50 tisoč evrov/dolarjev začetne investicije). So ljudje, ki so pripravljeni tvegati in podpreti startupe, vendar jih je v tem trenutku premalo. Velika večina podjetnikov namreč ne razume, da mladi potrebujejo tovrstne manjše investicije, saj živimo v državah, kjer mladi ne morejo boostrapati, saj nimajo iz česa. Pogrešamo tudi močno mrežo mentorjev.

Idealen krog je sklenjen, ko ustanovitelj startupa, ki je že šel čez exit, vrača v okolje ter podpira in mentorira mlade. Takšni primeri so, vendar so žal redki. Kako pa prepričati nekoga, naj investira u startup, namesto, da si kupi drag avtomobil ali jahto? Jugo pravi:

Vedno ponavljam eno in isto, ker je preprosto res. Če želite denar, vprašajte za nasvet. Če želite nasvet, vprašajte za denar. Poslovneža boste najlažje prepričali tako, da ga vprašate za nasvet. In še en nasvet. In še en nasvet. Omogočite, da se počuti prijetno. Pridobijte njegovo zaupanje. Ko bo že toliko časa vložil v vas, vas bo lažje vzel za svoje.

Bližnjice ni, ekosistem se ne gradi iz danes na jutri.

V kakšne startupe pa investira Jugoslav?

Jugo je v preteklem letu investiral v pet slovenskih startupov, med njimi tudi Povio in Codeable. Najbolj ga prepričajo ljudje in njihova energija. Želi si, da bi bili ustanovitelji startupov, v katere investira, pametnejši od njega. Želi si jih spoštovati. Produkti vseh petih ekip, v katere je investiral, so v različnih fazah razvoja, skupno pa jim je, da so se z Jugotom ujeli na človeški ravni. In nihče od njih ni prišel po denar, ampak po nasvet.

rpssponzori

Priljubljeno

Digitalni mediji

[DIGGIT] Podarimo brezplačno vstopnico!

Junijska konferenca o digitalnih komunikacijah se bliža! Sodelujte v nagradni igri, pravilno odgovorite na vprašanje in si zagotovite svoj sedež - brezplačno!

Svet startupov

Sklad Silicon Gardens investiral v 5 slovenskih startupov: Sqwiz, Povio, Flaviar, Getta.pro in Sphericam

Sklad Silicon Gardens je objavil seznam prvih petih investicij, ki so jih opravili od maja letos. Kot pravijo predstavniki sklada, je v Sloveniji in regiji dovolj talenta in inovacij.

Družbena omrežja

Instagram razkril demografske podatke uporabnikov v Sloveniji

Kolikokrat ste že iz radovednosti ali zaradi poslovnih razlogov zaman iskali podatek o številu uporabnikov Instagrama v Sloveniji? Sedaj so dolgo iskani podatki končno na voljo. Instagram je pred kratkim omogočil oglaševanje v regiji, s tem pa je tudi razkril nekaj demografskih podatkov slovenskih uporabnikov.

Zamudili ste ...

Družbena omrežja

Vse, kar morate vedeti o organizaciji nagradnih iger na Facebooku in Instagramu

Katere so najbolj pogoste napake podjetij pri organizaciji nagradnih iger na Facebooku in Instagramu?

Družbena omrežja

Kaj se lahko na primeru malega Krisa naučimo o dobrodelnosti in preračunljivosti podjetij?

Se kdaj vprašate, kako smo posamezniki in podjetja dobrodelni? Je pogojevanje dobrodelnosti z nakupom sodelovanje s kupci ali preračunljivost, ki je namenjena pospeševanju prodaje? Smo do tovrstnih dobrodelnosti podjetij lahko kritični ali se to ne spodobi, saj vendar delajo dobro? Nabirka za malega Krisa je spodbudila ta razmislek o dobrodelnosti.

Kultura 2.0

Veliki seznam coworking prostorov v Sloveniji

Kje v Sloveniji lahko najamem pisarno, sejno sobo, prostor za sestanek, si delim delovno mizo in ob tem izmenjujem izkušnje, ideje in informacije s somišljeniki?

Kultura 2.0

Vse, kar morate vedeti o platformi YouTube Music (ki je že na voljo v Sloveniji!)

Ni neznanka, da se YouTube v naši regiji še vedno pretežno uporablja kot platforma za poslušanje glasbe. Zdaj je tudi v Sloveniji na voljo storitev YouTube Music, posvečena prav glasbi, in preverili smo, kaj početi z njo in ali jo je sploh vredno preizkusiti.

Kultura 2.0

Zaplujte v poletje z novo različico World of Warships – battle royale

Nikoli nisem bil človek, ki sanjari o dolgih plovbah, a vedno sem užival v igrah, v katerih je treba upravljati s kakšno vrsto velike mehanizacije. To je preraslo v veliko ljubezen do simulatorjev pa tudi drugih iger, ki na primer vključujejo ladje ali tanke.

Spletni marketing

Kaj se lahko o vsebinskem marketingu naučimo od digitalnih agencij POINT OUT, Madwise in Optiweb?

POINT OUT, Madwise in Optiweb so tri slovenske digitalnomarketinške agencije, ki potencial svojih kanalov izkoriščajo za deljenje znanja, spodbujanje odprte razprave o različnih temah in posledično pritegovanje novih naročnikov.