Kako starejša generacija uporablja družbena omrežja? - Netokracija.si

Kako starejša generacija uporablja družbena omrežja?

Demografska struktura na družbenih omrežjih se spreminja. Čeprav je bil Facebook sprva omrežje za študente in mlade, ima danes pomembno vlogo tudi za naše starše in stare starše.

Ko govorimo o spletu, aplikacijah, digitalnih trendih, imamo običajno v mislih mlade s svojimi mobilnimi telefoni, prek katerih komunicirajo, z njimi fotkajo in poslušajo glasbo. Pogosto pa pozabljamo na vse večjo skupino aktivnih uporabnikov družbenih omrežij. V angleškem jeziku jim pravijo baby-boomerji, gre pa za vse številčnejšo skupino upokojencev, za katere že dolgo ne velja, da niso del spletnega sveta. Iz ameriškega okolja izvirajo številni podatki, mene pa je zanimalo, kaj vemo o tej generaciji slovenskih uporabnikov.

Baby-boomerji osvajajo splet

Podjetje Valicon, ki spremlja uporabo družbenih omrežij v Sloveniji, generacijo »baby-boomerjev« opredeljuje tako:

Osebe, rojene pred letom 1960, danes pa so stari 58 let ali več. Večina jih je že upokojenih. Mladost so preživeli v času pomanjkanja in skromnih življenjskih razmer. V živo so spremljali prvi pristanek na Luni, hladno vojno, Jugoslavijo in Tita. So generacija skupin The Rolling Stones in The Beatles. Glavni simbol napredka je avtomobil.

Za boljšo predstavo o velikosti te generacije, naj še povemo, da govorimo o dobri petini prebivalstva.

Ta starejša generacija počasi, tiho in vztrajno osvaja splet, uporaba družbenih omrežjih pa je za njih pogosto osrednja aktivnost na spletu. Po podatkih študije, ki jo je izvedel Google, starejši preživijo več časa na spletu, kot gledajo televizijo. Meritve, ki jih je konec leta 2018 izvedlo podjetje Valicon, kažejo, da ima 73,4 odstotkov baby-boomerjev, ki so na spletu, odprt profil vsaj na enem od družbenih omrežij.

Vir: Valicon

Ko vaši starši postanejo vaši Facebook prijatelji

Vsi tuji članki, ki sem jih našla na temo baby-boomerjev, poudarjajo veliko vlogo Facebooka. To je namreč najbolj popularno družbeno omrežje za starejše uporabnike spleta. Res je Facebook še vedno družbeno omrežje z največjim številom uporabnikov (kljub hitri rasti uporabnikov Instagrama), a med baby-boomerji je razlika med Facebookom in ostalimi družbenimi omrežji velikanska. Da ni prav nič drugače v Sloveniji, potrjujejo rezultati Valicona.

Kar 70,6 odstotkov baby-boom generacije, ki je na spletu, ima odprt svoj profil na Facebooku. Vsa ostala družbena omrežja krepko zaostajajo. In če mlajše generacije družbena omrežja uporabljajo hitro, pretežno prek telefona in površno spremljajo vsebine, so njihovi starši in celo stari starši drugačni. Značilno je, da se starejši uporabniki bolj poglabljajo v vsebino in ji namenijo več časa kot mlajši. Take in podobne trditve iz tujih člankov sem preverjala pri svojih dveh starejših sogovornicah, ki sta obe zelo aktivni in, kot se je izkazalo, tudi zelo tipični uporabnici Facebooka. 57-letna Mojca S., ki je tipična in zelo pogosta uporabnica Facebooka, pove:

Z vsemi prijatelji in znanci nimam vsakodnevnega stika, mi je pa v veselje, ko objavijo, kaj počnejo ali kje se potepajo. Ali pa če so morda ustvarili kakšne izdelke, kaj dobrega skuhali … Preberem večino člankov, ki jih delijo moji prijatelji, delim obvestila, če se mi zdijo resna ali zanimiva.

Facebook je starejši generaciji postal pomembno orodje za ohranjanje stikov z družino, prijatelji, (nekdanjimi) sodelavci in znanci, obenem pa tudi vir informacij, ki jih zanimajo. Uporabljajo ga redno in temeljito. Polovica (48,8 %) vprašanih baby-boomerjev uporablja Facebook vsak dan.

Na drugem koncu Slovenije 66-letna Melita D. izpostavi podobne razloge za svojo uporabo tega družbenega omrežja:

Na lokalnem nivoju sem prek Facebooka takoj in sproti obveščena o dogodkih v kraju, aktivnostih posameznikov in situaciji v kraju. Na primer: ali dela smučišče, kje je urejena tekaška steza, kakšen je dostop do Peričnika pozimi, kje je zanimiva pot za pohode, katero društvo organizira kakšen dogodek … In seveda tudi jaz obveščam s svojimi objavami in delim objave, ki se mi zdijo koristne, zato tudi spremenim svojo objavo v ‘javno’. Sem tudi v 3 ožjih skupinah, ravno tako zaradi informiranosti. To je bil in ostaja osnovni razlog za moj Facebook.

Ste opazili, da obe sogovornici poudarjata deljenje pomembnih in koristnih obvestil?

Prednosti in slabosti

Upokojitev je velik korak v življenju, ki prinaša mnoge spremembe v načinu življenja. Starejši ljudje se pogosto bojijo izolacije, dolgočasja, bolezni in izgube smisla. Udejstvovanje na družbenih omrežjih jim pomaga pri premagovanju prav teh naštetih strahov. S Facebookom ohranjajo stike in to omrežje jim daje občutek, da s širjenjem člankov še vedno prispevajo k skupnosti.

Melita D., ki na svojem zidu občasno objavi kaj kritičnega ali pa sproži kakšno pobudo za lokalno okolje, pove:

Namen mojih kritičnih objav je predvsem širiti in ozaveščati o temah, za katere mislim, da v mojem okolju niso dovolj prisotne: udeležba na volitvah, okolje, kulturna dediščina …

In kako pomembni so odzivi na objave? Melita D. je iskrena:

Seveda so mi pomembni odzivi, ker to pomeni, da  mojo objavo nekdo prebere, ga/jo zanima, je koristna ali prinaša nekaj novega, novo informacijo, drugačen pogled. Rada preberem odzive. Največkrat so to mnenja, ki potrjujejo mojega.

Mojca S. objavlja drugačno vsebino, a vloga Facebooka je podobna.

Napišem, če se potepam ali kaj lepega nakvačkam ali izdelam, objavila sem tudi sliko čudovito pečenega kruha, moje slike izpred 30 in več let … Ko objavim izdelke, seveda dobim všečke. Če objavim slike, dobim komentarje prijateljev, delimo tudi kašen spomin.

Obujanje spominov je gotovo dobrodošla aktivnost.

Starejši ljudje pa imajo tudi nekaj težav z družbenimi omrežji. Če jih uporabljajo le občasno, težko sledijo spremembam. Facebook pogosto spreminja menije, obliko in funkcionalnosti. Mnoge možnosti za nastavitve se jim tako izmuznejo, soočeni so z neželenimi sporočili in preobremenjeni so z veliko količino informacij, ki jih ne znajo filtrirati in omejiti. V takih primerih jim družbeno omrežje lahko predstavlja tudi frustracijo.

Pri Facebooku se gotovo zavedajo staranja svojih uporabnikov, a se tej veliki ciljni skupini sploh ne posvečajo. Z nenehnimi spremembami in lansiranjem novih funkcionalnosti (ena takih je Facebook Stories) poskušajo ugajati mladim, starejše uporabnike pa puščajo ob strani.

Zanimivo je, da generacija baby-boomerjev zelo spoštuje svojo zasebnost, zato so pogosto zaskrbljeni zaradi svoje zasebnosti na družbenih omrežjih. Težava je, da mnogi starejši ne znajo učinkovito uporabljati nastavitev zasebnosti. Moji dve sogovornici sta mlajši predstavnici baby-boomerjev in teh težav nimata, obe pa pazita na zasebnost objav in tudi na to, kakšno vsebino delita. Glede skrbi za zasebnost Mojca S. pove:

Pri objavi pazim, da ne razkrijem preveč. Čisto točne lokacije večinoma ne napišem. Je pa tako, če objavljaš na Facebooku, si se že tako ali tako precej razkril.

Deljenje vsebin (in tudi lažnih novic)

Obe sogovornici, ki sta zelo aktivni uporabnici Facebooka, sta kot pomemben del svojega udejstvovanja na Facebooku navedli deljenje objav. To ni naključje. Pri predstavnikih starejše generacije je 19 odstotkov več možnosti kot pri katerikoli drugi generaciji, da bodo delili vsebino, če se bo ta izkazala za njim ustrezno (Vir: Digital Trends). Še posebej so širjenju vsebin naklonjene ženske. V primerjavi z moškimi je za kar 26 odstotkov večja verjetnost, da bodo ženske več kot enkrat na dan delile vsebino. Rezultati ameriške raziskave so tudi pokazali, da ženske raje delijo nepolitične vsebine, različne misli, živalske posnetke ter meme, medtem ko moški pogosteje delijo politično vsebino in satirične novice.

Tu pa naletimo na eno pomembno in aktualno temo. Na Facebooku svoj prostor najdejo članki iz najrazličnejših virov – od priznanih medijev do anonimnih blogov. Mnogi med njimi ne vsebujejo točnih podatkov ali pa so namenoma zavajajoči. Spomnimo številnih lažnivih objav o migrantih, zavajanj o nevarnostih cepljenja ali pa zapisov s pretiranim hvaljenjem učinkov konoplje. Tovrstni zapisi so se na Facebooku širili z neverjetno hitrostjo. Treba je tudi vedeti, da se spretni pisci spletnih vsebin zavedajo, kako je treba oblikovati naslov in uvodno besedilo, da povezava postane vaba za klike. Če upoštevamo vse značilnosti baby-boomerjev pri uporabi družbenih omrežij in vse večjo zaskrbljenost za varnost in zdravje sebe in bližnjih, je razumljiva tudi nedavna novica, v kateri smo izvedeli, da je bilo ravno na Facebooku deljenih največ netočnih člankov s področja zdravja. Generacija, ki na Facebooku najraje deli vsebine, je zaradi vsega opisanega najbolj podvržena širjenju lažnih novic.

Če vam do tega trenutka še ni jasno, je čas, da zapišem: Demografska struktura na Facebooku se spreminja. Spretni tržniki bodo to znali izkoristiti, saj ima starejša generacija specifične želje in potrebe, na svoj način dojema družbena omrežja in njihovo uporabo. Največja napaka bi bila, če bi to vse večjo skupino uporabnikov Facebooka preprosto ignorirali.

Priljubljeno

Kultura 2.0

Dva piksla spodnjih hlačk: ženske kot junakinje računalniških iger

Igre so najnovejša pridobitev zabavne industrije. Pa so s tem tudi najnaprednejša? Pri prikazu človeških odnosov žal ne. Na tem področju capljajo celo za hollywoodskimi filmi.

Spletni marketing

Kaj se lahko o vsebinskem marketingu naučimo od digitalnih agencij POINT OUT, Madwise in Optiweb?

POINT OUT, Madwise in Optiweb so tri slovenske digitalnomarketinške agencije, ki potencial lastnih kanalov izkoriščajo za deljenje znanja, spodbujanje odprte debate o različnih temah in posledično pritegnitev novih naročnikov.

Zamudili ste ...

Spletni marketing

Kaj se lahko o vsebinskem marketingu naučimo od digitalnih agencij POINT OUT, Madwise in Optiweb?

POINT OUT, Madwise in Optiweb so tri slovenske digitalnomarketinške agencije, ki potencial lastnih kanalov izkoriščajo za deljenje znanja, spodbujanje odprte debate o različnih temah in posledično pritegnitev novih naročnikov.

Kultura 2.0

Dva piksla spodnjih hlačk: ženske kot junakinje računalniških iger

Igre so najnovejša pridobitev zabavne industrije. Pa so s tem tudi najnaprednejša? Pri prikazu človeških odnosov žal ne. Na tem področju capljajo celo za hollywoodskimi filmi.

Družbena omrežja

Kaj mora znati dober urednik družbenih omrežij leta 2019?

Urednik družbenih omrežij se dnevno sooča s kupom opravil, delo pa zahteva obvladovanje številnih veščin. Katere so in na kaj je treba paziti, ko iščete urednika za svoje kanale na družbenih omrežjih?

Tehnologija

Kako se razlikujeta Kanban in Scrum in katero metodo izbrati?

Kako izbrati pravo agilno metodo oz. dovoliti, da metoda izbere vas?

Svet startupov

7 podjetniških lekcij, ki sem se jih naučil iz preteklih (ne)uspehov

Marin Medak je soustanovitelj podjetja Della Spina, ki prodaja dipotrijska očala prek spleta. V današnji kolumni razkriva nekaj zanimivih in poučnih lekcij, ki vam zagotovo pridejo prav na podjetniški poti.

Spletni marketing

Otroci in prikrito oglaševanje s spletnimi vplivneži

Morda se vem zdi, da vsi trije pojmi iz naslova niso povezani med seboj, a pokazala vam bom, da so močno prepleteni.