7 podjetniških lekcij, ki sem se jih naučil iz preteklih (ne)uspehov

Marin Medak je soustanovitelj podjetja Della Spina, ki prodaja dipotrijska očala prek spleta. V današnji kolumni razkriva nekaj zanimivih in poučnih lekcij, ki vam zagotovo pridejo prav na podjetniški poti.

Pred dobrim mesecem sem v sodelovanju z Gigodesignom in DsgnFwd ustanovil podjetje Della Spina. Izdelujemo dioptrijska očala. Nismo prvi, ki prodajamo očala prek spleta, smo pa edini na svetu, ki pošljemo tri izbrane okvirje z že vgrajenimi dioptrijskimi lečami na brezplačen enotedenski preizkus. Uporabniki jih nosijo sedem dni in se šele nato odločijo, katera bodo kupili in katera vrnili. Vrnejo lahko tudi vsa, preizkus pa je popolnoma brezplačen in brez skritih stroškov. Tudi poštnino v obe smeri krijemo mi. Če so katera izmed očal uporabniku všeč, jih preprosto obdrži in to je to.

Kljub (ali zahvaljujoč) takšnemu poslovnemu modelu si lahko privoščimo za 50 % nižje cene od običajnih optik. Smo namreč vertikalno integrirani z lastno znamko okvirjev, lastnim laboratorijem in sodelujemo neposredno s proizvajalci dioptrijskih leč, ki jih nato sami brusimo. Odzivi ob začetku so bili izjemni in že drugi dan smo začeli prejemati naročila. Da pa je Della Spina zagledala luč sveta, je zaslužnih nekaj prejšnjih uspelih in neuspelih projektov, na katerih sem delal. Pri vsakem sem se nekaj novega naučil in spodaj delim nekaj osnovnih lekcij. Upam, da vam bodo pomagale na vaši podjetniški poti.

Obeski Hobkey še vedno prinašajo denar in delno financirajo Della Spino.

Hobkey ali ko je sreča na tvoji strani

“Na srečo” nisem nikoli hodil v službo. Ko mi je potekel absolventi staž, sem odprl s. p. in začel prodajati obeske za ključe. Majhne morske kajake, ki v bistvu niso nič posebnega. Ne plavajo na vodi, ne vsebujejo skritega USB ključka, ne piskajo, ko jih izgubiš … samo lepi so in ljudi spominjajo na hobi, ki jim je ljub. Z leti sem dodal nove modele: rečni kajak, kanu, SUP, raft ter ogrlice in uhane. Trenutno se obeski prodajajo v več kot 35 državah po vsem svetu, največ pa jih v zadnjem času kupijo Japonci – že več kot 12.000 jih nosi kajak v žepu. Med delom na tem projektu sem se naučil ogromno:

1. Bodi unikaten. Obeskov nisem preprosto kupil na Alibabi in prodal za dvakrat več, ampak sem ustvaril lastne, unikatne kalupe.

2. Sreča mora biti na tvoji strani. Imel sem več sreče kot pameti in kajakaške trgovine po Evropi in Kanadi so začele zelo hitro kupovati obeske. Tako sem kalup amortiziral že po štirih mesecih in, da, obeski za ključe še danes delno financirajo razvoj Della Spine.

3. Razdalja ni ovira. Brez enega obiska Kitajske sem v Shenzhenu uredil proizvodnjo in začel s prvo serijo 5.000 kosov. Poslovnih odnosov s kitajskimi podjetji ni težko vzpostaviti. V Evropi velika podjetja majhnih niti ne ‘povohajo’. Na Kitajskem je drugače, z veseljem organizirajo sestanek. Razumejo, da večina začne iz majhnega. Izkušnje s kitajskimi dobavitelji so mi bistveno pomagale tudi pri Della Spini, saj podjetja brez dobrih dobaviteljev preprosto ne bi bilo. Imamo srečo, da nam je proizvajalec dioptrijskih leč, ki jih naredi 200.000 na dan, ponudil dobre pogoje in nam s tem omogočil, da smo sploh začeli. Naročilo 5.000 kosov leč, ki je za nas veliko, dobavitelju predstavlja 12 minut dnevne proizvodnje in še zdaj ne morem verjeti, da se njihovi prodajalci sploh ukvarjajo z nami.

4. Svet je majhen. DHL pripelje pošiljko na drug konec svet v 24 urah in letalska vozovnica do Shenzhena stane 500 evrov. Biti omejen na lokalno ali državno okolje je danes izgovor. Pogoji za B2C poslovanje niso bili še nikoli tako ugodni!

Žepni polnilnik za iPhone žal ni uspel na Kickstarterju.

Oivo ali ko se zaveš, da si prepozen

Della Spina ni prvi projekt, ki ga delam skupaj z Gigodesignom. Pred petimi leti smo že združili moči v Oivu, takrat najmanjšem polnilniku za iPhone na svetu. V časih modelov 5 in 5S je bila baterija tako šibek člen, da smo si zamislili polnilnik v sili, ki bi lahko z običajnimi AA baterijami telefon znova spravil v življenje. Produkt smo razvili, na Kitajskem našli proizvajalca, ki je bil certificiran s strani Appla, in začeli s kampanjo na Kickstarterju. Žal smo naredili toliko začetniških napak, da projekt ni uspel. Na Kickstaterju smo v dobrih dveh tednih zbrali 28.000 dolarjev in vse je kazalo, da bomo ujeli zastavljen cilj 50.000 dolarjev. A kaj, ko smo v resnici potrebovali še enkrat toliko, saj bi samo prva serija stala več kot 60.000 dolarjev. Poizkusili smo vse, kar smo se spomnili, a poti nazaj ni bilo, krivulja se ni dvignila proti stotim tisočim, ampak je še vedno ciljala na petdeset. Da ne bi vzeli denarja in ne izpolnili obljub, smo kampanjo raje prekinili. Po tem neuspehu sem mislil, da si bom zaradi izgubljenega vložka moral poiskati službo, a na srečo so ravno takrat Američani odkrili moje kajake, ki so pokrili minus na računu. Iz zgodbe o Oivu sem se naučil eno osnovno stvar:

5.  Idejo čim prej predstavi javnosti. Naredili smo veliko napako, da smo pol leta pred začetkom kampanje na Kickstarterju pripravljali izdelek za množično proizvodnjo. Namesto da bi ga predstavljali javnosti, zbirali mnenja, predloge, ustvarjali bazo interesentov  Pri Della Spini smo 9 mesecev pred zagonom spletne strani v pisarni odprli razstavni prostor, produktne fotografije pa naložili na Google Drive ter tako omogočili ‘early adopterjem’, da preizkusijo našo storitev. S tem smo testirali trg, prejeli povratne informacije, kaj se da izboljšati, pa tudi nekaj smo zaslužili, da smo lahko vlagali naprej.

Cene očal so bile doslej visoke, preprosto zato, ker so lahko bile. Della Spina prinaša spremembe.

Optika Ventura ali izkušnje štejejo

Ko sem na Kitajskem iskal proizvajalca za Oivo, sem vmes skočil še na oglede tovarn korekcijskih okvirjev za očala. Oče ima že skoraj trideset let optiko in ko sem mu začel v njej pomagati, sem bil neprijetno presenečen nad cenami okvirjev pri posrednikih. Hkrati sem videl, da je koncept ene trgovine, ki oskrbuje okoliško prebivalstvo, trdo prigaran kruh. Tudi če si boljši, je bazen, iz katerega črpaš stranke, zelo omejen. Dejstvo, da praktično vse optike prodajajo iste ali podobne produkte, naredi poslovanje še toliko težje. Poizkusili smo z nekaj zanimivimi akcijami, kot je na primer plačilo očal v dobrinah ali storitvah, a osnovni problemi se s tem niso razrešili. Lekcije:

6. Posredniki, ki ne ponujajo dodane vrednosti, bodo propadli. Oče je za optiko kupoval okvirje po skoraj enaki ceni, kot pri Della Spini prodajamo celotna očala, vključno z lečami. Visoke cene v tem poslu niso povezane z vrednostjo produkta, ampak preprosto s tem, da so lahko visoke. Popolnoma enake ali še kakovostnejše okvirje lahko najdete neposredno v tovarni po nekajkrat nižji ceni.

7. Izkušnje štejejo. Čeprav se spoznam na posel optik, so bile izkušnje mojega očeta neprecenljive. Sprva se mu je zdela ideja, da bomo prodajali očala prek spleta, nora, a nam je vseeno pomagal. Toliko znanja, kot ga ima on, ga jaz še dolgo ne bom imel. Če se izkušnje združijo z inovativnostjo, lahko nastane marsikaj! Zato se obkrožite z ljudmi, ki imajo bogate izkušnje, a hkrati ne bodo zavirali razvoja.

Vse to ne pomeni, da bo Della Spina uspešno podjetje. Smo startup in če bi trdil, da bomo zagotovo uspeli, ne bi bil realen. Čeprav smo začeli v Sloveniji, je naš cilj pokriti Evropo. Za to bomo potrebovali veliko znanja, zagona, ogromno zalogo in precej krat povečano proizvodnjo, kar prinese dodatna tveganja. Lahko rečem le, da se bomo močno trudili, da nam uspe!

Komentarji

  1. Igor

    Igor

    13. 2. 2019. v 10:08 Odgovori

    Bravo za vse uspešne produkte, izkušnje in fajn članek ;) Jaz sem se ogromno naučil iz knjige Millionare Fastlane (MJ De Marco), ki prav tako omenja, da je treba je za večji uspeh nagovoriti množice (scale), preseči majhno lokalno okolje (to make millions you must impact millions). Vsakemu nadobudnemu podjetniku bi priporočil to knjigo.

Odgovori

Tvoj e-naslov ne bo objavljen.

Priljubljeno

Tehnologija

Kako se razlikujeta Kanban in Scrum in katero metodo izbrati?

Kako izbrati pravo agilno metodo oz. dovoliti, da metoda izbere vas?

Spletni marketing

Priročnik: kako sodelovati z influencerji v letu 2019?

Influencer marketing je iz "buzzworda" postal strateško marketinško orodje. Pripravili smo podroben vodnik, ki vam bo pomagal, da uspešno izpeljete svojo prvo kampanjo marketinga z vplivneži.

Družbena omrežja

Manca Korelc: Kako uspešno uporabljati LinkedIn?

S strokovnjakinjo za LinkedIn Manco Korelc smo poklepetali o tem, kako kar najbolje izkoristiti potencial, ki vam ga ponuja največje spletno poslovno omrežje.

Zamudili ste ...

Tehnologija

Kako se razlikujeta Kanban in Scrum in katero metodo izbrati?

Kako izbrati pravo agilno metodo oz. dovoliti, da metoda izbere vas?

Družbena omrežja

Kako starejša generacija uporablja družbena omrežja?

Demografska struktura na družbenih omrežjih se spreminja. Čeprav je bil Facebook sprva omrežje za študente in mlade, ima danes pomembno vlogo tudi za naše starše in stare starše.

Spletni marketing

Otroci in prikrito oglaševanje s spletnimi vplivneži

Morda se vem zdi, da vsi trije pojmi iz naslova niso povezani med seboj, a pokazala vam bom, da so močno prepleteni.

Družbena omrežja

Manca Korelc: Kako uspešno uporabljati LinkedIn?

S strokovnjakinjo za LinkedIn Manco Korelc smo poklepetali o tem, kako kar najbolje izkoristiti potencial, ki vam ga ponuja največje spletno poslovno omrežje.

Spletni marketing

Priročnik: kako sodelovati z influencerji v letu 2019?

Influencer marketing je iz "buzzworda" postal strateško marketinško orodje. Pripravili smo podroben vodnik, ki vam bo pomagal, da uspešno izpeljete svojo prvo kampanjo marketinga z vplivneži.

Digitalni nomadi

Pregled najboljših platform za freelancerje: katero izbrati?

V pregledu najbolj priljubljenih platform za freelancerje odkrivamo, kako se znajti v svobodnih vodah in čim prej splavati na površje.