Otroci in prikrito oglaševanje s spletnimi vplivneži - Netokracija.si

Otroci in prikrito oglaševanje s spletnimi vplivneži

Morda se vem zdi, da vsi trije pojmi iz naslova niso povezani med seboj, a pokazala vam bom, da so močno prepleteni.

Pri oglaševanju veljajo posebna pravila za otroke, saj so najbolj ranljiva skupina. Zakon o medijih (ZMed), Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot) in Slovenski oglaševalski kodeks so jasni in ločeno obravnavajo zaščito otrok. Poleg tega vemo, da prikrito oglaševanje skriva svoj prvotni namen in je zato etično sporno. Je slaba praksa. Kljub pravilom in zavedanju o (ne)etičnih praksah pa na spletu in predvsem na družbenih omrežjih vsa pravila izgubijo svoj smisel. Nihče ne nadzira dogajanja na spletu, kršitev nihče ne prijavi, nikogar ni, da bi se s tem sploh ukvarjal in sankcij ni. Se vam zdi nenavadno? Poglejmo, zakaj je tako.

Področja marketinga z vplivneži ne ureja nihče

Spletni vplivneži vse pogosteje sodelujejo s podjetji, ki iščejo drugačne in bolj učinkovite načine trženja. Ker pa Instagram, YouTube in še številna druga družbena omrežja niso definirana kot mediji s svojimi uredništvi in uredniškimi politikami, temveč so le platforme, upoštevanje Zakona o medijih ni potrebno. Ker blogerji in vplivneži niso novinarji, tudi listina o nedopustnosti prikritega oglaševanja Novinarskega častnega razsodišča za njih ni relevantna. Zveza potrošnikov Slovenije bdi nad izvajanjem Zakona o varstvu potrošnikov, ampak se s prikritim oglaševanjem ne ukvarja, ker to sodi pod okrilje Inšpektorata za medije in kulturo. Oni pa zopet povedo, da družbena omrežja niso mediji in se zato s tem področjem ne ukvarjajo. Marketing z vplivneži je področje, ki ga ne ureja in ne nadzoruje nihče!

Žalostno je, da tako stanje vsem ustreza. Oglaševalci imajo proste roke, vplivneži služijo in pri tem ne trpi zaupanje njihovih sledilcev, potrošniki pa se običajno ne zavedajo, da gledajo oglase ki jim poskušajo nekaj prodati. Tudi splošno prisotna skrb za dobrobit otrok je umaknjena na stranski tir.

Če se vam zdijo zgornje besede pretirane, bom v nadaljevanju pokazala nekaj resnih težav, ki jih ima marketing z vplivneži v Sloveniji, kar se tiče otrok.

Na področju marketinga z vplivneži imajo otroci različne vloge.

Otrok je odličen modni dodatek in model

Otroci pogosto nastopajo v objavah na družbenih omrežjih in blogih svojih staršev. Ti velikokrat sodelujejo s podjetji. Z otroki se jim namreč odpre dodatno in zelo pomembno nakupovalno področje – obleke, hrana, igrače, pripomočki, pohištvo, dekoracije … vse za otroka. Otroci v teh objavah nastopajo kot modeli ali pa modni dodatki. Otroci so objavljeni z dovoljenjem svojih staršev, zato tako početje ni sporno.

Je pa sporno, da so tovrstne objave v Sloveniji največkrat niso označene kot oglasi.

Poglejmo primer, ki ni edini:

View this post on Instagram

🎈Trampolin. Seveda bi ga imeli tudi mi, če nebi živeli v bloku in smo si ga za to fotkanje morali izposoditi. Zakaj sem izbrala trampolin? Ker se na njem vsako leto zgodi največ otroških nezgod. Vsekakor to ne pišem z namenom ustrahovanja. A dejstvo je, da smo bili v otroštvu po večini vsi vsaj enkrat polomljeni. Če ne drugega, smo zaradi otroške igrivosti in norčavosti pridelali vsaj kakšen zvin. Seveda ima vsaka poškodba grenak priokus, a lahko je še bolj grenak, če je poškodba huda in se šele takrat zavemo, da nismo poskrbeli za nezgodno zavarovanje, ki bi nam vsaj delno pokrilo izpad dohodka, ker smo z otrokom ostali tri tedne doma… Če še nisi prebrala mojega zapusa na blogu, zakaj sem za Dana izbrala prav nezgodno zavarovanje @nlbvita junior ti to toplo priporočam. 👍😉 Naredila sem celo izračun, koliko bi mi zavarovalnica povrnila v primeru konkretne nezgode. 🎈🎈🎈Če te zanima, kako so Dana odnesli baloni, poglej v storije 🎈🎈🎈Tam najdeš tudi link do mojega bloga! Pa varen dan želim;) #petitbateau @liliinroza #nlbvita #baloons🎈#trampoline #kids #play #fun #zavarovanje #otroci

A post shared by MRS B ROSE (@mrs.b.rose) on

Instagram omogoča jasno označitev (vsaj v opisu), da gre za plačano objavo. Kot vidimo, v tem primeru ni nikjer omenjeno, da gre za oglas in sodelovanje s podjetjem.
Zavarovalniško podjetje je navedeno, vendar celoten zapis deluje kot zgodba o tveganjih in možnih nesrečah. Vplivnica na koncu celo zapiše:

Če še nisi prebrala mojega zapisa na blogu, zakaj sem za Dana izbrala prav nezgodno zavarovanje @nlbvita junior ti to toplo priporočam.

Kot vidimo, na koncu konkretno zavarovanje priporoča sledilcem.

  • Tudi v tem primeru ni označbe, da gre za sodelovanje s podjetjem.
  • Trgovina je navedena na vse možne načine – s povezavo, s hashtagom, z oznako. Znana mama pa v besedilu poudari široko izbiro otroških vozičkov:

Tole prevozno sredstvo bomo imeli 😊👍 🍼👌mogoce kaksne druge barve, k pri @minime.si jih imajo se ogromno.

Četudi se vam zdi, da je v omenjenih primerih oglaševanje očitno, je treba vedeti, da se v množici objav taki oglasi zlahka skrijejo. Večina sledilcev jih ne bo dojela kot oglase. Govorimo lahko o prikritem oglaševanju, ki je neetično.

Predstavljajte si, da v vsakdanjem življenju nekoga občudujete in mu zaupate. Če vam ta oseba priporoči določen izdelek, ker ga je preizkusil in ve, da ga vi potrebujete, boste hvaležni in priporočilo vzeli kot dobronameren nasvet.

V primeru, da je oseb, ki vam priporoči izdelek, plačana od prodaje izdelka, pa boste na to že gledali drugače? Enako je na spletu. Sledilci in potencialni kupci morajo imeti informacijo, da je objava spodbujena od nekoga drugega.

Ko otrok postane medij

Življenje otroka je omejeno na družino, vrstnike, šolo in razne obšolske dejavnosti v prostem času. Značilno je, da starši poskušajo čim bolj zapolniti otrokov urnik, da ti ne bi počeli neumnosti. Da je to početje včasih jalovo dokazuje povsem drug svet otrok in mladostnikov, ki ga starši ne spremljajo – na primer svet na družbenih omrežjih. Če mislite, da imajo tega ni toliko, le nekaj podatkov: 99 % najstnikov ima dostop do spleta. Hkrati ima 99 % srednješolcev in 96 % osnovnošolcev svoje mobilne telefone (vir: Safe.si). Splet jim ponuja drugačen in povsem njihov svet. Ste starši prepričani, da ga poznate?

Najbolj popularna omrežja med slovenskimi najstniki so Youtube, Snapchat in Instagram, sledijo pa še druga. YouTube redno uporablja kar 97 % slovenskih osnovnošolcev in srednješolcev (vir: Safe.si). To pogosto pomeni, da lahko ure in ure gledajo videe, ki jih po svojem algoritmu servira YouTube.

Kakšne pa so spletne vsebine, ki jih otroci gledajo in kako te vsebine vplivajo mlade gledalce? Otroci iščejo vzornike, se učijo različnih vlog in posnemajo vedenja in govor svojih vzornikov. Zato so zelo dovzetni za vsebine, ki jih gledajo. Stroka se tega dobro zaveda. Oglaševalski kodeks zaščiti otrok namenja 15 točk 18. člena:

Otroci nimajo znanja, izkušenj in zmožnosti zrele presoje odraslih. Oglaševanje, ki neposredno ali posredno nagovarja otroke, mora upoštevati posebnosti otrok, še zlasti, kako zaznavajo oglaševanje in se nanj odzivajo. Oglaševanje, ki je sprejemljivo za mladostnike, ni nujno sprejemljivo tudi za otroke. (Oglaševalski kodeks, člen 18.2)

Posebno pozornost je treba posvetiti tako zasnovi in umeščanju oglasov, ki so namenjeni otrokom in mladostnikom, kot tudi tistim, v katerih ti nastopajo kot igralci ali manekeni. Oglaševanje ne sme zlorabljati naravne lahkovernosti otrok ali pomanjkanja njihovih življenjskih izkušenj … (Oglaševalski kodeks, člen 18.4)

Chupa Chups serijsko sodeluje z mladimi vplivneži. Težave v zgornjem videu so:

  • Objava ni označena kot oglas.
  • Pravila nagradne igre niso nikjer objavljena.
  • Avtorica zahteva, da sodelujoči v nagradni igri v komentarje objavijo svoj e-naslov. GDPR, varstvo osebnih podatkov …?

Oglaševalski kodeks posebej določa, da oglaševanje hrane in pijače, ki je namenjeno otrokom:

  • ne sme opravičevati ali spodbujati slabih prehranjevalnih navad ali nezdravega življenjskega sloga;
  • ne sme dejavno spodbujati otrok, naj jedo ali pijejo pred spanjem ali čez dan pogosto jedo sladkarije in prigrizke. Prigrizke mora jasno opredeliti kot prigrizke, ne pa kot nadomestek za obroke;
  • ne sme spodbujati otrok, naj pojedo več kot po navadi;
  • ne sme zavajati otrok glede morebitnih telesnih, socialnih ali psihičnih koristi, ki naj bi jih imeli zaradi uživanja izdelka; (Oglaševalski kodeks, člen 18.15)

Zdaj, ko je ta člen še svež, si poglejmo še en primer:

Kaja je v zgornjem videu uporabila precej mlajšega fantka Maja, s katerim skupaj odpirata paket podjetja in poskušata nove okuse. Vplivnica se skozi celoten video navdušuje nad lizikami, tega vedenja se navzame tudi mlajši Maj in nato še skupaj spodbujata gledalke in gledalce, naj sodelujejo v nagradni igri ter tako pridobijo še več lizik.

V zgornjem videu je Kaja prejela tudi pulover GAP in nikjer ne omeni, da gre za oglas.

Vplivneži so za sodelovanje s podjetji plačani:

  • z izdelki,
  • z vnaprej določenim zneskom denarja ali pa
  • zaslužijo z odstotki od prodaje.

Kadar mladoletni vplivneži sodelujejo s podjetjem, so vpleteni tudi starši. Če imajo podjetje ali odprt s. p., lahko podjetju izstavijo račun. V takih primerih so starši običajno bolj pozorni na to, kaj njihov otrok objavlja, vendar se skrb nanaša na le na to, kaj je dobro za njihovega otroka. V pravila oglaševanja otrokom se starši ne spuščajo.

V zgornjem primeru Kaja Karba priporoča in predstavlja ovitke za telefon. To niso katerikoli ovitki, ampak ovitki iz določene spletne trgovine. Vse, kar pove, je hvaljenje – od embalaže do motivov. V opisu videa ponuja povezavo do spletne trgovine in svojo kodo za 30 % popust pri nakupu. Celoten video predstavi kot idejo za odlično božično/novoletno darilo, ki je primerno za kogarkoli. Če pogledate komentarje pod videom, boste opazili več kot 500 komentarjev. Odziv na tak oglas je neverjetno velik! In tovrstnih sodelovanj s podjetji je ogromno.

Starejše vplivneže pogosto spremljajo mlajši gledalci. Mladi so popustov in povezav do predstavljenih izdelkov veseli in vsebine ne prepoznajo kot oglas, saj vplivnežem slepo zaupajo. To so vendar njihovi vzorniki. Pomembno je le, da imajo tudi sami tak izdelek. Vplivneže občudujejo in jih posnemajo.

Transparentno oglaševanje bi moralo biti del osnovne higiene vplivnežev in njihovih naročnikov. Samoregulacija ne deluje niti na ravni drugih medijev v Sloveniji. Iluzorno je pričakovati, da bo delovala na spletu. V številnih državah veljajo stroga pravila oglaševanja z vplivneži in tam so tovrstne prakse pod nadzorom. V Sloveniji žal nismo naredili niti prvega koraka.

Še otrok, a že idealen potrošnik

Mnogi otroci – nekateri niso niti najstniki – imajo svoje kanale na družbenih omrežjih. Tole je primer 11-letne Nike, ki je enega od videov posnela s 6-letno prijateljico Evo. Kot temo videa si je Nika izbrala enega od izzivov. Gre za tip vsebine, ki je vnaprej določen, avtor ali avtorica pa mora le povedati ali narediti to, kar izziv zahteva.

Otroci iščejo svojo identiteto in pri tem se v veliki meri naslanjajo na podobe in vedenja, ki jih opazujejo pri vplivnežih s spleta. Posnemajo jih, želijo si biti kot oni. Za otroke so vplivneži zares vplivni. Ker ne ločijo med oglasi in že tako skopimi vsebinami, vzamejo to, kar jim je ponujeno. In pri tem niso izbirčni. Vzamejo vse!

Svet otrok precej omejen. Video objave so zato pogosto vsebinsko prazne. Najbolj tipične objave so razne predstavitve: jutranja rutina, moje šolske potrebščine, moje obleke, moja ličila (pogosto uporabijo ličila staršev) in kako se naličim, moji nakupi … ali pa objavljajo že prej omenjene izzive, v katerih jedo sladkarije, odgovarjajo na vprašanja ali počnejo kaj takega, kar je trenutno popularno med starejšimi vplivneži.

Verjetno starši za številne kanale svojih otrok sploh ne vedo.

Podjetje je lahko le veselo takega poudarjanja svoje spletne trgovine. Pozor, Iza je vse izdelke kupila – no, verjetno jih je kupila mama.

Zdaj ste že lahko opazili, da so izdelki osrednja vsebina teh otrok. Izdelki so točka njihove identifikacije. Otroke definirajo blagovne znamke in izdelki. Postajajo popolni potrošniki.

Kljub vsesplošni zaskrbljenosti za otroke in kljub vsem starševskim in zakonskim zaščitam za te otroke bolj kot za kogarkoli velja: Sem to, kar kupujem!

Priljubljeno

Digitalni mediji

[DIGGIT] Podarimo brezplačno vstopnico!

Junijska konferenca o digitalnih komunikacijah se bliža! Sodelujte v nagradni igri, pravilno odgovorite na vprašanje in si zagotovite svoj sedež - brezplačno!

Svet startupov

Sklad Silicon Gardens investiral v 5 slovenskih startupov: Sqwiz, Povio, Flaviar, Getta.pro in Sphericam

Sklad Silicon Gardens je objavil seznam prvih petih investicij, ki so jih opravili od maja letos. Kot pravijo predstavniki sklada, je v Sloveniji in regiji dovolj talenta in inovacij.

Družbena omrežja

Instagram razkril demografske podatke uporabnikov v Sloveniji

Kolikokrat ste že iz radovednosti ali zaradi poslovnih razlogov zaman iskali podatek o številu uporabnikov Instagrama v Sloveniji? Sedaj so dolgo iskani podatki končno na voljo. Instagram je pred kratkim omogočil oglaševanje v regiji, s tem pa je tudi razkril nekaj demografskih podatkov slovenskih uporabnikov.

Zamudili ste ...

Spletni marketing

Kaj mora znati dober urednik družbenih omrežij leta 2019?

Urednik družbenih omrežij se dnevno sooča s kupom opravil, delo pa zahteva obvladovanje številnih veščin. Katere so in na kaj je treba paziti, ko iščete urednika za svoje kanale na družbenih omrežjih?

Tehnologija

Kako se razlikujeta Kanban in Scrum in katero metodo izbrati?

Kako izbrati pravo agilno metodo oz. dovoliti, da metoda izbere vas?

Družbena omrežja

Kako starejša generacija uporablja družbena omrežja?

Demografska struktura na družbenih omrežjih se spreminja. Čeprav je bil Facebook sprva omrežje za študente in mlade, ima danes pomembno vlogo tudi za naše starše in stare starše.

Svet startupov

7 podjetniških lekcij, ki sem se jih naučil iz preteklih (ne)uspehov

Marin Medak je soustanovitelj podjetja Della Spina, ki prodaja dipotrijska očala prek spleta. V današnji kolumni razkriva nekaj zanimivih in poučnih lekcij, ki vam zagotovo pridejo prav na podjetniški poti.

Družbena omrežja

Manca Korelc: Kako uspešno uporabljati LinkedIn?

S strokovnjakinjo za LinkedIn Manco Korelc smo poklepetali o tem, kako kar najbolje izkoristiti potencial, ki vam ga ponuja največje spletno poslovno omrežje.

Spletni marketing

Priročnik: kako sodelovati z influencerji v letu 2019?

Influencer marketing je iz "buzzworda" postal strateško marketinško orodje. Pripravili smo podroben vodnik, ki vam bo pomagal, da uspešno izpeljete svojo prvo kampanjo marketinga z vplivneži.