Od startupa do blagovne znamke? Odgovore poiščite v najnovejši knjigi SBFunnel

Startup Branding Funnel (SBFunnel) je najnovejša knjiga slovenskih univerzitetnih profesorjev Maje Konečnik Ruzzier in Mitje Ruzzier, ki je premierno predstavitev doživela na letošnji konferenci PODIM v Mariboru. Knjiga strokovnjakinje za marketing in podjetnika je osredotočena na področje, ki ga startupi pogosto pozabljajo in zanemarjajo, saj se posvetijo le tehnološkemu vidiku izdelka, ne pa tudi ustvarjanju blagovne znamke. O knjigi, pri kateri je sodelovalo preko 40 startupov (med njimi tudi Degordian in BellaBeat), investitorjev, pospeševalnikov in ostalih sodelujočih pri startup ekosistemih, smo se pogovarjali z njenima avtorjema.

 

startupBrandingFunnel-1
Avtorja knjige sta slovenska profesorja Maja Konečnik Ruzzier in Mitja Ruzzier.

Dr. Mitja Ruzzier je profesor podjetništva na Fakulteti za menedžment v Kopru. Bivši podjetnik in strasten športnik rad pove, da je z eno nogo na fakulteti, z drugo pa v praksi, medtem pa Dr. Maja Konečnik Ruzzier predava marketing na Ekonomski fakulteti v Ljubljani. Svoje akademsko delo je posvetila prav področju blagovnih znamk in raziskovanju le-teh.

Zakonski par ima za seboj že nekaj knjig in dva otroka, zadnje leto pa sta preživela na potovanju med Silicijevo dolino in Vzhodno obalo, obiskovanju evropskih startup metropol in pogovarjanju z regionalnimi startupi, ki delujejo na globalnem tržišču. Ugotovila sta, da je globalno uspešnim startupom, poleg visoke stopnje tehničnega znanja, skupna tudi dobra zastavljena zgodba, »zapakirana« v izdelek, kar pomeni dobro blagovno znamko, ki je nastala na temeljnem razumevanju ciljne skupine in neprestanega prilagajanja. Svoj inovativen koncept sta predstavila v knjigi Startup Branding Funnel.

Bralec se bo v knjigi seznanil z osnovami, kot so na primer kako znamke razumejo uporabniki in kako podjetniki. Podlaga za razlago temelji na izkušnjah uspešnih startupov iz Slovenije, Hrvaške, ostalih evropskih držav in ZDA. V knjigi se nahajajo tudi praktični nasveti, kako se naučiti razvijati blagovno znamko, komunicirati z njimi in se spoznati s taktikami, kako uporabnikom ponuditi unikatno čustveno izkušnjo, zaradi katere bodo postali povezani z blagovno znamko. Avtorja knjige sta prepričana, da bo zanimanje za to področje v prihodnosti še bolj pomembno.

Mitja in Maja Ruzzier sta nišo našla v pomanjkanju literature, ki uspešno povezuje podjetniški marketinški vidik razvoja izdelka. Večina literature je še vedno enodimenzionalne, večina startupov pa se vse preveč posveča samo tehnični plati izdelka ter njegovi funkciji. Medtem pa je za uspeh potrebna zaokrožena celota vseh elementom: dober izdelek in dobra komunikacija. Mitja ob tem navede primer uspešnih Kickstarter kampanj Coolest Cooler in ZenEgg.

Dobra zgodba je avtentična, drugačna in zanimiva. Coolest Cooler je na Kickstarterju zbral preko 13 milijonov dolarjev, malokdo pa ve, da mu je to uspelo šele v drugem poizkusu. V prvem poizkusu so namreč zbrali zgolj malo več kot 100 tisoč dolarjev. Prva kampanja ni bila dobro pripravljena; manjkali so ključni elementi: pogled z zornega kota kupca in dobra zgodba.

pogoj
Startup branding funnel (lijak

Lijak kot prispodoba

Glavno orodje koncepta SBFunnel je prispodoba lijaka (ang. funnel) preko katerega se, kot trdita avtorja, lahko gleda iz dveh vidikov – z vidika podjetnika in uporabnika. Podjetnik gleda iz širše strani lijaka, saj mora uporabnike dobro razumeti, poleg pa misliti še na 100 drugih stvari. Pot do uspeha je dolga, polna učenja in napak in povratnih informacij uporabnikov. Z druge strani pa je uporabnikov pogled veliko ožji, saj je za njega ključna izkušnja in poseben odnos do blagovne znamke, pojasnjuje Maja Konečnik Ruzzier.

Lijak je orodje ki simbolizira ključne elemente, preko katerih blagovna znamka ustvarja smiselno zgodbo. Temelje je potrebno nenehno nadgrajevati, menjati in ponavljati. Ugibaš, kakšna je tvoja ciljna skupina, prodreš na tržišče, ugotoviš da si zgrešil, popraviš napako, poizkusiš znova. To drastično spremeni pogleda na uporabnika: uporabnik ni več samo uporabnik, ampak od začetka sodeluje pri razvoju znamke. S svojimi komentarji pomaga podjetju že od samega začetka.

buildingBlocks
Elementi lijaka.

Kakovosten izdelek je temelj, ne pa tudi garancija za uspeh.

Kakovosten izdelek je temelj, ne pa tudi garancija za uspeh, nadaljuje Maja K. Ruzzier:

Temelj za vse je dober izdelek. Če imate slab izdelek, dolgoročno zagotovo ne bo uspešen. Medtem pa, tudi če imate samo dober izdelek in nič drugega, tudi to ne bo dovolj. Kakovosten izdelek je treba znati tudi dobro predstaviti in mu omogočiti, da najde pot do svojega končnega kupca. Recept za uspeh je dober izdelek in dobra blagovna znamka.

Pristop k ustvarjanju blagovne znamke se drastično spreminja, statični proces, v katerem se izdelek najprej razvije, z vsemi funkcijami vred, šele nato pa se razmišlja o marketingu, je stvar preteklega stoletja, menita avtorja. Startupi so zaradi okolja, v katerem delujejo, zaradi svoje naprednosti zelo naklonjeni spremembam in novim pristopom, velike blagovne znamke pa ne zaostajajo veliko. Ta preskok v miselnosti sta Ruzzierova poimenovala minimum viable brand:

Uporabnik mora dobiti občutek, da uporablja več kot le tehnično rešitev. FlyKly zagotovo ne bi uspel brez premišljene prodajne zgodbe o urbanem kolesarjenju in varovanju okolja. Tehnični rešitvi je treba dodati čustveno komponento.

Avtorja v knjigi poudarjata tudi pomembnost internal brandinga. Danes morajo zaposleni poznati veliko več, kot zgolj svoje delovno mesto, razumeti morajo celoten izdelek. Ni dovolj, da si dober v marketingu, o bistvu izdelka pa ne veš nič, in obratno: izdelka brez znanja marketinga ne moreš uspešno razviti. Umetnost je v prepletanju teh dveh komponent.

startup12

Knjigo napisala s pomočjo BellaBeata, Degordiana, FlyKlya …

Pri ustvarjanju knjige je sodelovalo veliko startupov iz regije, v večini usmerjenih proti globalnemu tržišču. Tako se lahko v knjigi SBFunnel učimo na primerih startupov Bellabeat, FlyKly, Celtra, 4th Office, Red Pitaya, Layer, Lumu, … Pomagali so številni evropski in ameriški podjetniški inkubatorji, pospeševaniki in investitorji, s katerimi sta se avtorja pogovarjala na poti med Silicijevo dolino in Vzhodno obalo. Z njihovo pomočjo so testirali in popravili svoj model ustvarjanja uspešne blagovne znamke, pristop pa so testirali tudi pri svetovalcih, investitorjih in profesorjih, doda Mitja Ruzzier.

Med pogovarjanjem s startupi v različnih fazah razvoja in ostalimi sodelujočimi v startup ekosistemu smo prišli do zanimivih vzorcev in ugotovitev. Tisti najbolj uspešni so za seboj že meli neko izkušnjo, podjetje, razumeli so pomembnost blagovne znamke, njihov nivo znanja je resnično visok.

Ni naključnega uspeha. Samo delo in znanje.

Avtorja knjige sta med raziskavo potrdila dejstvo, da ni naključnega uspega. Vsi analizirani startupi imajo izkušen kader, visoko mero znanja, za seboj pa imajo nekaj napak, iz katerih so se učili. In kar je ključno, vsi so vključili vse ključne komponente blagovne znamke, vendar na intuitiven način. Dejstvo, da kar 90% startupov propade pa pomeni, da vedno obstaja možnost za izboljšave.

Podjetniških spretnosti se lahko naučimo

Avtorja predavata podjetništvo in marketing in sta tako vsakodnevno v kontaktu s študenti. Vprašali smo jih, ali je podjetništvo nekaj, kar se lahko naučimo, ali pa se s tem preprosto rodimo.

Mitja: To je resnično znanstveno vprašanje. Tudi sam se pogosto sprašujem, ali sem se kot podjetnik rodil, ali pa sem to postal tekom življenja. Mislim, da pri nekaterih vsekakor obstaja naravni talent, vendar pa se lahko podjetniške mentalitete tudi naučimo. Zakaj bi se učili samo na lastnih napakah, ko pa se lahko učite tudi na tujih? Hitreje je ceneje. Prav temu služi študij podjetništva. Na fakulteti uporabljam t.i. »dizajnerski pristop« – sem v neprestanem stiku s prakso in podjetji, ki nam prinašajo konkretne probleme iz resničnega življenja, študenti pa iščejo rešitve in ustvarjajo prototipe.

Maja: V knjigi se ukvarjamo z vprašanjem, kako uporabnika čustveno navezati na blagovno znamko in ga vključiti v proces njenega razvoja. Če povlečemo vzporednico, je pri delu s študenti princip enak: bolj kot je študent osebno vpleten v proces, boljše rezultate doseže. Sodoben šolski proces bi moral namesto učenja na pamet ponuditi prav podjetniške veščine: hitro raziskovanje, povezovanje, kritično razmišljanje, razmišljanje izven obstoječih okvirjev … Menim, da imamo dobre študente, vendar pa je večji izziv, kako jih motivirati. Če uspemo motivirati in vključiti nadpovprečne, bodo ostali zagotovo sledili.

minus15knjiga

15% popust za Netokrate

Netokracija je svojim bralcem zagotovila 15% popust pri nakupu knjige Startup Branding Funnel. Popust lahko izkoristite s pomočjo kode NETOKRACIJA v spletni knjigarni Dominović.

 

Priljubljeno

Digitalni mediji

[DIGGIT] Podarimo brezplačno vstopnico!

Junijska konferenca o digitalnih komunikacijah se bliža! Sodelujte v nagradni igri, pravilno odgovorite na vprašanje in si zagotovite svoj sedež - brezplačno!

Svet startupov

Sklad Silicon Gardens investiral v 5 slovenskih startupov: Sqwiz, Povio, Flaviar, Getta.pro in Sphericam

Sklad Silicon Gardens je objavil seznam prvih petih investicij, ki so jih opravili od maja letos. Kot pravijo predstavniki sklada, je v Sloveniji in regiji dovolj talenta in inovacij.

Družbena omrežja

Instagram razkril demografske podatke uporabnikov v Sloveniji

Kolikokrat ste že iz radovednosti ali zaradi poslovnih razlogov zaman iskali podatek o številu uporabnikov Instagrama v Sloveniji? Sedaj so dolgo iskani podatki končno na voljo. Instagram je pred kratkim omogočil oglaševanje v regiji, s tem pa je tudi razkril nekaj demografskih podatkov slovenskih uporabnikov.

Zamudili ste ...

Mobilno

Se lahko Honor 9 kosa z najboljšimi?

Honor 9 se zdi logična izbira za vse tiste, ki potrebujejo lepo oblikovan mobilni telefon z odličnimi specifikacijami.

Novica

Na spletu se najbolje nakupuje na gizzmo.si in mrpet.si!

Konferenca Ecommerce Day 2017 v Ljubljani je danes postregla z zmagovalci letošnjega izbora najboljših spletnih trgovcev. Glavna nagrada za večje spletne trgovce je pripadla trgovini gizzmo.si, glavna nagrada za manjše spletne trgovce pa mrpet.si.

Spletni marketing

Čez štiri dni v Ljubljani: Ecommerce Day 2017

Čez štiri dni se bodo strokovnjaki s področja spletne trgovine zbrali na enem mestu, na največji regijski konferenci o spletnem nakupovanju. Ecommerce Day 2017, ki ga organizirata Shopper's Mind Slovenija in Ceneje.si, se bo 28. in 29. novembra odvil v Ljubljani. Izkoristite izjemno priložnost in si zagotovite vstopnico za mreženje z več kot 200 strokovnjaki spletnega trženja.

Kultura 2.0

Zakaj si moraš poiskati službo v ‘digitalu’, razkriva Mak Kordić v 2. oddaji Digitalna kava

V drugi oddaji Digitalna kava smo govorili z Makom Kordićem, lastnikom in direktorjem digitalne agencije CNJ Digital. Mak pravi, da v znanju in idejah vidi moč, vse ostalo pa se da najeti.

Intervju

Strateg rasti: kdo je, kaj počne in kdo ga potrebuje?

Z razvojem tehnologije so se razvili tudi novi, digitalni poklici – delovna mesta z “nenavadnimi” nazivi in zadolžitvami. Kdo je growth strategist ali po slovensko strateg rasti? Kaj počne in kdo ga potrebuje? Podrobnosti poklica nam razkriva Maja Voje, strateginja rasti pri MAD Kings Growth Agency v Bruslju, ki jo lahko ta petek, 10. 11., srečate na dogodku Growth Marketing Conference Meetup v Ljubljani.

Kultura 2.0

Kako zgleda tvoj ‘lajf’, če oblikuješ nogavice, razkriva (digitalna) kava z Zulu Zion

Na slovenski digitalni sceni deluje kup nadarjenih oseb, ki so hkrati izredno zanimivi sogovorniki. Ustvarili smo serijo video intervjujev, v katerih se ob dobri kavi pogovarjamo s kreativnimi ljudmi.