Storitveni oblikovalec: Kdo je, kaj počne in kdo ga potrebuje?

Z razvojem tehnologije so se razvili tudi novi, digitalni poklici – delovna mesta z “nenavadnimi” nazivi in zadolžitvami. Kdo je storitveni oblikovalec? Kaj počne in kdo ga potrebuje? Zakulisje poklica nam je razkrila Ana Kyra Bekš, storitvena oblikovalka in soustanoviteljica Zavoda Servis 8, ki ta teden organizira že 10. Service Jam v Kreativnem centru Poligon.

Ana Bekš Servis 8
Ana Kyra Bekš, storitvena oblikovalka in soustanoviteljica zavoda Servis 8 (foto: Ada Hamza, Poligon).

Med 27. februarjem in 1. marcem 2015 se bo zgodil že 10. Service Jam. Dogodek organizira Zavod Servis 8, ki združuje posameznike, ki z delavnicami, oblikovanjem skupnosti in izobraževanjem širijo zavedanje o novih metodah kreativnega reševanja problemov. Udeleženci Service Jama bodo na zabaven način prepoznali probleme, jih s terenskim delom analizirali, poiskali možne rešitve za zadovoljitev potreb uporabnikov, preverili ali te delujejo tudi v praksi, ter jih pretvorili v delujoče prototipe novih storitev, ki izboljšujejo kakovost življenja. Vse to v samo 48 urah. 

O storitvenem oblikovanju smo se pogovorili z Ano Kyro Bekš, storitveno oblikovalko in organizatorko dogodka, ki nam je razkrila zakulisje poklica storitvenega oblikovalca.

Kaj je storitveno oblikovanje in kaj počne storitveni oblikovalec?

Vsi, ki se ukvarjamo z načrtovanjem in oblikovanjem storitev, smo se že spraševali, kaj storitveno oblikovanje pravzaprav je. Dobro, pa pustimo očitno razlago besedne zveze – oblikovanje storitev. Kaj je ključni sestavni del našega dela? Je to proces, metodologija, miselnost (mindset)? Mnenja se razlikujejo. Menimo, da je del razlage skupen vsem in to je usmerjenost v uporabnika in uporabniško izkušnjo. Storitveni oblikovalec postavi uporabnika v središče storitve, ga poskuša spoznati in razumeti ter storitev načrtovati tako, da bo zadovoljila tako njegovo izkušnjo kot poslovni aspekt ponudnika storitve. Na kratko: storitveno oblikovanje je celosten pristop k načrtovanju in oblikovanju uporabniške izkušnje storitve.

Kdo je lahko storitveni oblikovalec in s kakšnimi znanji naj bi bil opremljen?

V Sloveniji trenutno še nimamo uradne izobrazbe storitvenega oblikovalca, vendar je mogoče na podiplomskem študiju na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje izbrati predmet storitveno oblikovanje. Storitveni oblikovalec (z izobrazbo ali brez) mora obvladati oblikovalsko razmišljanje (t.i. design thinking), razumeti mora storitve s poslovnega stališča ter imeti predvsem “mehke spretnosti” (soft skills).

Service Jam
Vabljeni na 10. Service Jam v Poligon (foto: Servis 8).

Kdo potrebuje znanje storitvenega oblikovalca?

Tovrstno znanje je mogoče prenesti na katero koli področje, kjer je vključen uporabnik. Gre za celosten pristop k reševanju problemov z usmeritvijo na uporabnika, ki se osredotoča na izkušnjo. To znanje potrebujejo vse javne ustanove, vsa podjetja in organizacije, ki se primarno ukvarjajo s storitvami (zavarovalnice, turistične agencije, banke, trgovine) ter tista, ki prodajajo produkte. Namreč, tudi nakup produkta je izkušnja, ki jo je mogoče oblikovati. Če pomislimo, je zares malo stvari v našem življenju, ki ne vključujejo uporabniške izkušnje, ki je ne bi bilo mogoče načrtovati, oblikovati, izboljšati in prilagoditi vsem deležnikom.

Kdo so storitveni oblikovalci v Sloveniji?

V Sloveniji imamo le nekaj posameznikov z uradno izobrazbo na področju storitvenega oblikovanja. Večina, ki se popolnoma ali delno ukvarja s tem področjem, ima različno formalno izobrazbo (industrijsko oblikovanje, ekonomija, marketing, psihologija, itd.). Ukvarjajo se bodisi s poučevanjem, uporabniško izkušnjo na spletu (UX), uporabniškimi raziskavami, organizacijo dogodkov ali pa uporabljajo sorodne metode in proces načrtovanja (npr. v Sloveniji je zelo prepoznan t. i. vitki pristop (lean)). Želimo si spoznati vse, ki že uporabljajo podoben proces in metodologijo, vendar se bodisi ne opredeljujejo kot storitveni oblikovalci, bodisi beseda, o tem kaj počnemo, še ni prišla do njih.

Kakšno je stanje na področju storitvenega oblikovanja v Sloveniji?

Na začetku. S storitvenim oblikovanjem se sicer posredno ali neposredno ukvarjajo Akademija za likovno umetnost in oblikovanje, Regionalna razvojna agencija ljubljanske urbane regije, Kreativni center Poligon, Vetrinjski dvor v Mariboru, Fakulteta za uporavo UL … Storitveno oblikovanje kot strateška usmeritev pa je žal neznanka v javni upravi in večjih slovenskih podjetjih.

Prvi simpozij o storitvenem oblikovanju v Sloveniji sta leta 2012 organizirala RRA LUR, MAO in UIL. Na tem področju aktivno delujeta predvsem društvo Pekinpah ter Zavod Servis8 (s podporo RRA LUR, MAO, Poligona in drugih organizacij), ki bodisi z delavnicami, simpoziji oziroma drugimi oblikami združevanja in povezovanja prenašajo znanje in vodijo pogovor o storitvenem oblikovanju v Sloveniji.

Kakšen je tipičen delovni dan storitvenega oblikovalca?

Nič kaj drugačen kot pri kakšnem drugem poklicu. Veliko e-pošte, klicev in sestankov.

Kaj pomeni biti dober storitveni oblikovalec?

Storitveni oblikovalec je kot nekakšen prevajalec in lingvist, ki želi z jezikom storitvenega oblikovanja vzpostaviti jasno in kakovostno komunikacijo med vsemi deležniki storitve – ponudnikom, zaposlenimi in uporabniki. Uspešen je takrat, ko je sposoben razumeti vsakega izmed deležnikov ter uskladiti potrebe posameznikov s potrebami podjetja/organizacije na način, da je najbolj optimalen tako z vidika uporabnika kot ponudnika storitve. Pri tem je storitveni oblikovalec tisti, ki ima neobremenjen, celosten pogled in tako deluje kot povezovalni člen.

Po komu se slovenski storitveni oblikovalci zgledujete?

V tujini se že vrsto let vrstijo dobri primeri storitvenega oblikovanja tako v javnem kot zasebnem sektorju. Definitivno je zgled eden izmed najbolj odmevnih in uspešnih projektov, gov.uk (med drugim smo na eni izmed delavnic gostili Bena Giddingsa) in druga uspešna podjetja, kot so LiveWork, WorkPlayExperience, D.School, IDEO … Najbolj pogosto pa se povezujemo s storitvenimi oblikovalci iz Evrope, ki, ravno tako kot mi, organizirajo delavnice načrtovanja storitev (Service Jame). Z njimi se srečujemo na raznih konferencah in simpozijih, kjer izmenjujemo izkušnje in dobre prakse.

Netokracija je medijski sponzor 10. Service Jama.

Priljubljeno

Digitalni mediji

[DIGGIT] Podarimo brezplačno vstopnico!

Junijska konferenca o digitalnih komunikacijah se bliža! Sodelujte v nagradni igri, pravilno odgovorite na vprašanje in si zagotovite svoj sedež - brezplačno!

Svet startupov

Sklad Silicon Gardens investiral v 5 slovenskih startupov: Sqwiz, Povio, Flaviar, Getta.pro in Sphericam

Sklad Silicon Gardens je objavil seznam prvih petih investicij, ki so jih opravili od maja letos. Kot pravijo predstavniki sklada, je v Sloveniji in regiji dovolj talenta in inovacij.

Družbena omrežja

Instagram razkril demografske podatke uporabnikov v Sloveniji

Kolikokrat ste že iz radovednosti ali zaradi poslovnih razlogov zaman iskali podatek o številu uporabnikov Instagrama v Sloveniji? Sedaj so dolgo iskani podatki končno na voljo. Instagram je pred kratkim omogočil oglaševanje v regiji, s tem pa je tudi razkril nekaj demografskih podatkov slovenskih uporabnikov.

Zamudili ste ...

Mobilno

Se lahko Honor 9 kosa z najboljšimi?

Honor 9 se zdi logična izbira za vse tiste, ki potrebujejo lepo oblikovan mobilni telefon z odličnimi specifikacijami.

Novica

Na spletu se najbolje nakupuje na gizzmo.si in mrpet.si!

Konferenca Ecommerce Day 2017 v Ljubljani je danes postregla z zmagovalci letošnjega izbora najboljših spletnih trgovcev. Glavna nagrada za večje spletne trgovce je pripadla trgovini gizzmo.si, glavna nagrada za manjše spletne trgovce pa mrpet.si.

Spletni marketing

Čez štiri dni v Ljubljani: Ecommerce Day 2017

Čez štiri dni se bodo strokovnjaki s področja spletne trgovine zbrali na enem mestu, na največji regijski konferenci o spletnem nakupovanju. Ecommerce Day 2017, ki ga organizirata Shopper's Mind Slovenija in Ceneje.si, se bo 28. in 29. novembra odvil v Ljubljani. Izkoristite izjemno priložnost in si zagotovite vstopnico za mreženje z več kot 200 strokovnjaki spletnega trženja.

Kultura 2.0

Zakaj si moraš poiskati službo v ‘digitalu’, razkriva Mak Kordić v 2. oddaji Digitalna kava

V drugi oddaji Digitalna kava smo govorili z Makom Kordićem, lastnikom in direktorjem digitalne agencije CNJ Digital. Mak pravi, da v znanju in idejah vidi moč, vse ostalo pa se da najeti.

Intervju

Strateg rasti: kdo je, kaj počne in kdo ga potrebuje?

Z razvojem tehnologije so se razvili tudi novi, digitalni poklici – delovna mesta z “nenavadnimi” nazivi in zadolžitvami. Kdo je growth strategist ali po slovensko strateg rasti? Kaj počne in kdo ga potrebuje? Podrobnosti poklica nam razkriva Maja Voje, strateginja rasti pri MAD Kings Growth Agency v Bruslju, ki jo lahko ta petek, 10. 11., srečate na dogodku Growth Marketing Conference Meetup v Ljubljani.

Kultura 2.0

Kako zgleda tvoj ‘lajf’, če oblikuješ nogavice, razkriva (digitalna) kava z Zulu Zion

Na slovenski digitalni sceni deluje kup nadarjenih oseb, ki so hkrati izredno zanimivi sogovorniki. Ustvarili smo serijo video intervjujev, v katerih se ob dobri kavi pogovarjamo s kreativnimi ljudmi.