Ustvarjalnik: novo leto, novi prostori, novi uspehi

Ustvarjalnik: novo leto, novi prostori, novi uspehi

Obiskali smo Ustvarjalnik, mladinski podjetniški peskovnik, ki mladim pomaga do prvih podjetniških izkušenj. V ponedeljek je njihove nove prostore odprl častni pokrovitelj predsednik Republike Slovenije Borut Pahor. Ustvarjalnik je s svojimi programi dosegel že tretjino slovenskih srednjih šol, v aktivnosti vključil več kot 1000 mladih, ki so razvili 30 poslovnih projektov. Dve ekipi sta dobili vlagatelje, še dve pa sta bili sprejeti v pospeševalnike v ZDA. Ustvarjalnik se širi na Hrvaško, v Italijo in Avstrijo, vse pa se je začelo že leta 2005 v glavi ustanovitelja in direktorja Matije Goljarja.

Matija Goljar, vodja Ustvarjalnika (foto: Janez Klemenčič).
Matija Goljar, vodja Ustvarjalnika (foto: Janez Klemenčič).

Matija Goljar: vesel sem, da se je Ustvarjalnik končno ‘izselil’ iz moje dnevne sobe :)

Na otvoritvi Ustvarjalnika smo spregovorili nekaj besed z Matijo Goljarjem, vodjo inkubatorja.

Matija, kako se počutiš ob otvoritvi?

Današnja otvoritev novih prostorov Ustvarjalnika je vrh našega 5-letnega dela. Sem izredno vesel, veseli pa so tudi naši mladi člani. Odkrito, vesel sem tudi svoje “nove” zasebnosti, saj je dve leti Ustvarjalnik deloval dobesedno v moji dnevni sobi! :) Hvaležen sem tudi, da se je našlo družbeno odgovorno podjetje, ki nam je omogočilo brezplačen najem prostorov. To je Kompas MTS d.d., lastnik stavbe, v kateri bomo odslej bivali.

Kako se je vse skupaj začelo pred desetimi leti?

Dejansko Ustvarjalnik nima “rojstnega dneva”, saj se je vse dogajalo zelo spontano. Najprej so me povabili predavati o podjetništvu na osnovno šolo v mojem domačem kraju. Stvar se je obnesla in nastal je krožek. Leto pozneje sta bila dva, na srednjih šolah, leto kasneje osem, lani že triinpetdeset … Vmes je napočil čas za razmislek o organiziranem delovanju. Nastalo je društvo, pozneje podjetje in enkrat vmes se je začelo vse skupaj imenovati Ustvarjalnik. Na začetku sem krožke vodil sam, kasneje se je začelo projektu priključevati vse več somišljenikov. Bili smo neformalna združba, ki se je stvari lotevala povsem amatersko. Ampak delali smo s srcem in vedno z mislijo, kaj bi si želeli mi početi, če bi bili še v srednji šoli. Večkrat se je skoraj zgodilo, da smo zrasli preveč in tega nismo zmogli več krotiti. Ampak učili smo se sproti in deležni smo bili nagrade – povabila v Unreasonable Institute, s čimer smo nekako “odrasli” v resno podjetje.

Foto: Janez Klemenčič
Vse poti vodijo v Ustvarjalnik (foto: Janez Klemenčič)

Ste se pri oblikovanju Ustvarjalnikovega koncepta zgledovali po podobnih iniciativah?

Prvi začetki so bili brez posebne strategije, delali smo od srečanja do srečanja in od šole do šole. Jasen koncept se je oblikoval in zorel skozi leta.

Moje glavno vodilo pri pripravi programa je bilo, da naj bo sproščen, zabaven in praktičen. Sproščeno vzdušje je pomembno, da se otresemo spon šolskih klopi in pravil. Samo tako bomo lahko odprti in to je predpogoj za delo. Zabaven mora biti, saj je to edini način, da se lahko lotimo ambicioznih projektov, praktičen pa mora biti, ker se samo na tak način resnično naučimo.

Že od samega začetka nam je bilo jasno, da je ključ do uspeha v mentorjih – ki ne smejo biti teoretiki, ampak morajo dejansko imeti podjetniško izkušnjo. Zaradi naših osebnih izkušenj smo vedeli, da morajo biti podjetniki čim mlajši. Ko dijaki mentorja vzamejo za svojega, ga doživijo kot “isto generacijo”, je največ možnosti za uspeh.

V prvih letih je program najbolj temeljil na lean metodologiji, ki pa smo jo v zadnjem času temeljito predelali in naredili bolj primerno za tiste, ki se lotevajo svojih prvih projektov. Vsako leto ga spreminjamo in prilagajamo. Pri tem se opiramo na dva vira informacij. Na naše mlade, s katerimi se ves čas pogovarjamo o razvoju Ustvarjalnika, in na naš svetovalni odbor, svetovalce in mentorje, ki nam stojijo ob strani. Najbolj velja izpostaviti Erica Glustroma, ustanovitelja iniciative Educate! in univerze Watson, vodilnih podjetniških izobraževalnih ustanov na svetu, Danielle Strachman, vodjo Fundacije Petra Thiela, ki vsako leto vloži 100.000 $ v 20 mladih s podjetniško idejo, Banks Benitez, avtorja metodologije Unreasonable Instituta, Boštjana Špetiča iz Zemante …

Foto: Janez Klemenčič
Po enomesečni intenzivni delovni akciji je Ustvarjalnik videti takole (foto: Janez Klemenčič).

Kdo so vaši ameriški investitorji in kako ste prišli v stik z njimi?

V ZDA smo sodelovali v pospeševalniku Unreasonable Institute, kjer smo se spoznali z mentorji in vlagatelji z vsega sveta. Že tedaj smo navezali stik z njimi in pol leta kasneje prav od njih dobili sredstva, ki nam omogočajo nadaljnji razvoj. Potrebovali smo sredstva, s katerimi bi pokrili stroške profesionalizacije naše ekipe in razširitve našega delovanja.

V nas je sredstva vložilo več vlagateljev, ki jih kot “lead investor” vodi Ron Boehm iz sklada BOMA Invest. Gre za enega najbolj predanih podjetniških mentorjev, kar sem jih spoznal, in človeka, ki je samo v lanskem letu finančno podprl preko 80 podjetij. Je izjemno izkušen investitor, ki nam je v pomoč na vsakem koraku v poslu, ne samo pri financiranju. Podprli so nas tudi drugi. Chris Yeh je eden bolj znanih vlagateljev v Silicijevi dolini, ravnokar promovira svojo knjigo, ki jo je napisal skupaj z ustanoviteljem LinkedIna.

Veseli nas, da je k investiciji pristopil tudi Peter Ribarič iz Silicijevih vrtičkov.

Kaj pa višina investicije?

Konkretnih številk ne moremo razkriti, saj nam je kot socialnemu podjetju lažje pridobivati sponzorstva in donatorstva. Povem lahko le, da nam investicija ni prinesla milijonov, le omočila ureditev novih prostorov in zaposlitev ključnih (štirih) članov ekipe za določen čas. Ustvarjalnik je socialno podjetje, ki se financira iz treh virov: šol, ki plačujejo za podjetniške krožke, prispevkov lokalnih podjetij, ki v podpori Ustvarjalnika vidijo priložnost za dostop do bodočega kadra, idej mladih in spodbujanje mladih, da v regiji vidijo svojo prihodnost in prostora zase. Tretji vir pa so simbolične participacije dijakov za stratup vikende in dogodke.

Mladi s predsednikom države Borutom Pahorjem (foto: Ustvarjalnik)
Mladi s predsednikom države Borutom Pahorjem (foto: Ustvarjalnik).

Pred kratkim ste šli tudi v tujino. Kako potekata Ustvarjalnikova pilotna projekta v Italiji in na Hrvaškem?

Že lani smo en naš program izvajali v Avstriji, zdaj pa se pripravljamo tudi na začetek krožkov na šolah v Italiji (Trst) in na Hrvaškem (Čakovec). V tem trenutku želimo preveriti samo, kakšne prilagoditve so potrebne za nastop na tujih trgih, zelo pa nas veseli, da je interes za širitev našega programa v druge države bistveno večji od naših pričakovanj.

Na (ustvarjalnih) mladih Slovenija stoji

V Ustvarjalniku smo spoznali tudi nekaj mladih, a podjetnih. Sedemnajstletni Tilen Heinzer, dijak 3. letnika Elektrotehniško-računalniške strokovne šole in gimnazije v Ljubljani (Vegova) že sedaj aktivno ustvarja spletne strani, v letošnjem letu pa je razvil program, ki onemogoča dostop do družbenih omrežij v času, ko želimo delati ali se učiti in nam s tem omogoča večjo produktivnost. Čeprav podobni dodatki za brskalnike že obstajajo, Tilen meni, da je bila zanj to odlična vaja in preverba znanja. Na Ustvarjalnikove krožke hodi že nekaj mesecev (povabil ga je prijatelj) in pravi, da mu ni žal, da se je pridružil.

17-letni Tilen ustvarja v Ustvarjalniku (foto: Janez Klemenčič)
17-letni Tilen ustvarja v Ustvarjalniku (foto: Janez Klemenčič).

Sedemnajstletnega Anžeta Aliča smo za izjavo prosili ravno v trenutku, ko je prijateljem iz krožka poskušal matematično dokazati, da trikotnik z dvema pravima kotoma obstaja. Na podjetniški krožek v Gimnaziji Šentvid hodi že nekaj mesecev, njegova prednost pa je znanje marketinga, zato bi se rad razvijal ravno na tem področju:

Vse se je začelo, ko smo v okviru podjetniškega krožka dobili nalogo, da v eni uri prodamo čim več piškotov. Takrat sem odkril svoj talent! :)

Anže Alič prijateljem dokazuje, da trikotnik z dvema pravima kotoma obstaja :) (foto: Janez Klemenčič)
Anže Alič prijateljem dokazuje, da trikotnik z dvema pravima kotoma le obstaja :) (foto: Janez Klemenčič).

Simpatična dijakinja 4. letnika ekonomske šole Ljubljana, Anja Krašovec, se ukvarja z organizacijo podjetniških dogodkov v Ustvarjalniku. Pravi, da je pridružitev podjetniškemu krožku spremenila njen pogled na svet:

Preden sem spoznala Ustvarjalnik, sem okrog sebe videla le probleme, s katerimi se nisem znala soočati. Sedaj pa vidim izzive, skozi katere moram iti, da bom boljša! Vse, kar mi je bilo predano, zelo rada delim naprej.

Ustvarjalnik
Anja se odpravlja na študij v ZDA (foto: Janez Klemenčič).

Pravi, da podjetniške krožke obiskuje več punc, fantje pa vztrajajo dlje, zato vsa dekleta vabi, da se opogumijo in pridružijo Ustvarjalniku. Svoje prostovoljno delo v Ustvarjalniku nikakor ne jemlje kot delo, ampak kot hobi, ki ga z veseljem usklajuje s šolskimi obveznostmi. Odhaja v tujino, študirala pa bo podjetništvo na University of Colorado v ZDA:

Odhajam, ker mi tamkajšnje okolje lahko omogoči več kot domače. Kar ne pomeni, da se ne bom vrnila. Tujina je odlična izkušnja. Če se mladi ne vračajo, to pomeni, da jim Slovenija ne ponuja dovolj. Ni problem, da mladi odhajajo, problem je da se potem ne vrnejo!

ustvarjalnik
Naslednji Ustvarjalnikov dogodek bo kar v predsedniški palači (foto: Ustvarjalnik).

Konec januarja – ‘Startup days’ kar v predsedniški palači

Častni pokrovitelj Ustvarjalnika je predsednik Republike Slovenije Borut Pahor, ki je, kot pravi Matija, eden največjih Ustvarjalnikovih prijateljev, saj redno obiskuje njihove dogodke, se ukvarja z mladimi ter jih spodbuja:

Izredno pomembna stvar je, da je inštitucija predsednika države dostopna mladim in da lahko mladi nagovorijo svojega predsednika. Dejstvo, da nas podpira predsednik države, nam odpre marsikatera vrata v tujini.

Lokacija dogodka Startup days, ki ga Ustvarjalnik organizira konec januarja, bo kar predsedniška palača. In to je, kot pravijo, bila predsednikova ideja. Matija v hecu pove, da ga je g. Pahor že prosil, naj ne razdejajo celotne predsedniške palače. Več o dogodku pa preberite tukaj.

Komentarji

Comments are closed.

Priljubljeno

Družbena omrežja

Kaj se lahko na primeru malega Krisa naučimo o dobrodelnosti in preračunljivosti podjetij?

Se kdaj vprašate, kako smo posamezniki in podjetja dobrodelni? Je pogojevanje dobrodelnosti z nakupom sodelovanje s kupci ali preračunljivost, ki je namenjena pospeševanju prodaje? Smo do tovrstnih dobrodelnosti podjetij lahko kritični ali se to ne spodobi, saj vendar delajo dobro? Nabirka za malega Krisa je spodbudila ta razmislek o dobrodelnosti.

Zamudili ste ...

Družbena omrežja

Kaj se lahko na primeru malega Krisa naučimo o dobrodelnosti in preračunljivosti podjetij?

Se kdaj vprašate, kako smo posamezniki in podjetja dobrodelni? Je pogojevanje dobrodelnosti z nakupom sodelovanje s kupci ali preračunljivost, ki je namenjena pospeševanju prodaje? Smo do tovrstnih dobrodelnosti podjetij lahko kritični ali se to ne spodobi, saj vendar delajo dobro? Nabirka za malega Krisa je spodbudila ta razmislek o dobrodelnosti.

Kultura 2.0

Veliki seznam coworking prostorov v Sloveniji

Kje v Sloveniji lahko najamem pisarno, sejno sobo, prostor za sestanek, si delim delovno mizo in ob tem izmenjujem izkušnje, ideje in informacije s somišljeniki?

Kultura 2.0

Vse, kar morate vedeti o platformi YouTube Music (ki je že na voljo v Sloveniji!)

Ni neznanka, da se YouTube v naši regiji še vedno pretežno uporablja kot platforma za poslušanje glasbe. Zdaj je tudi v Sloveniji na voljo storitev YouTube Music, posvečena prav glasbi, in preverili smo, kaj početi z njo in ali jo je sploh vredno preizkusiti.

Kultura 2.0

Zaplujte v poletje z novo različico World of Warships – battle royale

Nikoli nisem bil človek, ki sanjari o dolgih plovbah, a vedno sem užival v igrah, v katerih je treba upravljati s kakšno vrsto velike mehanizacije. To je preraslo v veliko ljubezen do simulatorjev pa tudi drugih iger, ki na primer vključujejo ladje ali tanke.

Spletni marketing

Kaj se lahko o vsebinskem marketingu naučimo od digitalnih agencij POINT OUT, Madwise in Optiweb?

POINT OUT, Madwise in Optiweb so tri slovenske digitalnomarketinške agencije, ki potencial svojih kanalov izkoriščajo za deljenje znanja, spodbujanje odprte razprave o različnih temah in posledično pritegovanje novih naročnikov.

Kultura 2.0

Dva piksla spodnjih hlačk: ženske kot junakinje računalniških iger

Igre so najnovejša pridobitev zabavne industrije. Pa so s tem tudi najnaprednejša? Pri prikazu človeških odnosov žal ne. Na tem področju capljajo celo za hollywoodskimi filmi.