WordPress včeraj, danes, jutri

Ura je sedem zvečer, sedim na kavču, srkam kuhano vino, na kolenih mi počiva prenosnik. Precej običajno zame ob tej uri, razen tega, da je danes božični večer in nisem na domačem kavču, pač pa sva z dekletom pri njenih starših. Vsi so zatopljeni v okraševanje novoletne smreke, iz kuhinje že zelo lepo diši. Morda pa je čas, da tudi jaz odložim delo in se jim pridružim.

wordpresstrendinetokracija

Zanimivo bi bilo vedeti, kolikokrat sem letos odprl WordPressovo nadzorno ploščo. Sploh ne dvomim, da obstaja dodatek za Chrome, ki bi mi to lahko povedal. Vsekakor se je moralo teh obiskov nabrati ker nekaj: pri vsakodnevnem razvijanju tem za WordPress, oblikovanju in postavljanju strani, vseh vpisih v WordPress naših strank za podporo …

V preteklem letu je WordPress doživel tri večje posodobitve, kar je sedaj že nekaj let ustaljena praksa. Posodobitve že nekaj časa niso več naključne, pač pa se za vsako leto določijo vodje treh novih izdaj, ki so potem zadolženi, da orkestrirajo in nadzirajo celoten potek nove izdaje. Za CMS, ki trenutno poganja 27 % celotnega interneta, razvoj ne more biti več prepuščen naključju. Večkrat sicer zasledim kritike, da so odločitve o razvoju WordPressa sedaj v rokah peščice ljudi, in na prvo žogo bi se človek celo strinjal z njimi, toda po drugi strani programska oprema, ki jo uporablja na milijone ljudi, *mora* imeti vodstvo z vizijo, sicer bi se vse skupaj hitro spremenilo v kaos.

Kakšne novosti nam je WordPress prinesel v 2016?

Čeprav se je vidna podoba administratorskega okolja v zadnjem letu le malo spremenila, so nam izdaje 4.5, 4.6 in 4.7 postregle z obilico novosti. Poglejmo si tiste najbolj očitne.

Urejevalnik besedila

Kako pogosto uporabljamo urejevalnik besedila v WordPressu, je predvsem odvisno od tega, za kakšno vrsto spletne strani gre in kakšna je pri tem naša vloga. Pri svojem delu ga redko potrebujem in večina razvijalcev se bo tu strinjala z mano. Kdor uporablja WordPress kot avtor spletne strani ali bloga, bo v urejevalniku preždel največ časa.

Urejevalnik besedila je v izdaji 4.5 prejel precej pozornosti. Dodanih je bilo nekaj novosti, ki so pisane na kožo naprednejšim piscem, tistim, ki z odporom sežejo po miški. Dodajanje seznamov, določanje naslovov in še nekaj podobnih pogostih opravil pri oblikovanju besedila je olajšano po vzoru sintakse Markdown.

https://youtu.be/HrC657MtDzg

Različica 4.6 je naslavljala zaupanje v urejevalnik. Pri pisanju se napisano besedilo poleg shranjevanja v podatkovno bazo na strežniku shranjuje tudi v spomin brskalnika. Tako tudi ob prekinitvi internetne povezave ne izgubimo že napisanega, saj nam WordPress magično prikliče in ponudi zadnjo shranjeno različico iz spomina brskalnika.

Navidezno majhne spremembe, ki dolgoročno prihranijo veliko časa in živcev, predvsem pa pripomorejo k precejšnjemu izboljšanju uporabniške izkušnje. Občutek imam, da se WordPress v tem pogledu zgleduje in caplja za drugimi velikimi tekmeci na tem področju, kot so na primer Medium editor, iA Writer ali Google Docs.

Icons customizer

Prilagojevalnik

Prilagojevalnik je slovenski prevod za WordPressov “Customizer”. V zadnjem letu so bile vanj uprte številne oči, saj je domala vsaka izdaja ponudila izboljšave in spremenjen nabor nastavitev.

V izdaji 4.5 smo bili tako deležni dodatne možnosti preverbe, ki omogoča odziven (ang. “responsive”) predogled strani pred objavo. Po domače povedano, poleg standardnega pogleda na namizju je mogoče z enim klikom preveriti, kako bo stran videti na mobilnih telefonih in tablicah.

Prav tako je izdaja 4.5 ponudila podporo za logotip strani, nastavitev, ki jo je do tedaj vsak razvijalec tem v WordPressu reševal po svoje. Čeprav je bilo začetno navdušenje veliko, se je pozneje izkazalo, da je nastavitev precej okorna in ne pride v poštev pri naprednejših temah, kjer so danes pričakovanja uporabnikov precej višja, kar na primer zadeva možnost uporabe logotipa v vektorskem formatu SVG ali vsaj možnost prenosa dvojne velikosti logotipa za zaslone retina.

Z izdajo 4.7 je prilagojevalnik dobil tudi ikone poleg menijev in gradnikov, ki prikazujejo področja spletne strani, ki jih lahko urejamo. S klikom na ikono se v prilagojevalniku odpre ustrezen gradnik ali meni, tako da nam je prihranjeno ročno iskanje.

Kot vse kaže, se bo začrtana pot razvoja prilagojevalnika nadaljevala. V enem od intervjujev s prvim možem WordPressa, Mattom Mullemwegom, sem zasledil, da se zavedajo trenutnih omejitev, ki izhajajo iz urejevalnika besedila v sedanjem stanju, in da se bo moral način urejanja vsebine na spletni strani precej spremeniti. Prilagojevalnik naj bi pri tem igral pomembno vlogo, tako da lahko v prihodnosti pričakujemo še mnoge spremembe!

Twenty Seventeen

Zadnja izdaja WordPressa v koledarskem letu zdaj že tradicionalno predstavi tudi novo privzeto temo. Tako sveža namestitev WordPressa 4.7 s seboj prinese temo Twenty Seventeen, namenjeno predvsem spletnim stranem podjetij. To je velik korak naprej od preteklih privzetih tem, kjer je bil v ospredju blog. Tema v največji meri izkorišča nove pridobitve v prilagojevalniku in ima velik poudarek na slikah in posnetkih.

wp rest api

REST API

Izdaja 4.7 prinaša novost, ki smo jo razvijalci dolgo čakali: REST API, natančneje končne točke REST API (ang. endpoints). Temeljni kamen za REST API je bil položen že v WP 4.4, vendar je šele v zadnji izdaji letošnjega leta dobil tudi končne točke API za glavne vsebine (objave, strani, metapodatke, …).

Kaj sploh je REST API? Je način komunikacije z našo WordPress stranjo, ki odpira možnosti daleč zunaj dosega WordPressovega administratorskega okolja. Z API-jem komuniciramo prek protokola HTTP, pri čemer uporabljamo glagole HTTP, ki izražajo namen dejanja, ki ga želimo izvesti (recimo GET, POST in DELETE za pridobivanje, pošiljanje in brisanje). REST API odpira nove možnosti v prav vseh pogledih, saj na enostaven način omogoča izmenjavo podatkov na daljavo in od razvijalca ne zahteva več uporabe PHP-ja.

Od domala vsake strani WordPress na WP 4.7 ali novejšem lahko sedaj prejmemo čiste podatke v obliki JSON; za prispevke v strani URL na primer dodamo: /wp-json/wp/v2/posts/. Brisanje in objavljanje je nepooblaščenim seveda onemogočeno.

Čarovnija se skriva pod pokrovom

Ena največjih prednosti pri uporabi priljubljene odprtokodne programske opreme je, da brez finančnega vložka praktično čez noč naš blog WordPress dobi nove nadnaravne moči. Nekaj jih je vidnih navzven, ampak kot pri ledeni gori se jih večina velikokrat skriva pod gladino. Različica 4.5 je tako postregla z boljšimi nastavitvami za zmanjševanje velikosti slik, ki so prinesle odlične rezultate tako v smislu hitrosti ustvarjanja manjših velikosti enake fotografije kot boljšega stiskanja brez vidnega popačenja. Kar me pri vsem najbolj navdušuje, je, da lahko takšna sprememba vpliva na hitrost spleta kot celote, če upoštevamo, kakšen doseg ima WordPress.

WordPress customizer

Kaj nam WordPress prinaša v 2017?

WordPress si iz meseca v mesec reže večji kos pogače tako med CMS-ji kot pri deležu vseh spletnih strani, ki jih poganja. Lahko pričakujemo, da se bo trend nadaljeval tudi v prihodnje? Zaenkrat vse kaže tako.

Vse večji delež na trgu niti ni naključje. V Automatticu (podjetje Matta Mullenwega) se posebna ekipa, poimenovana “Team 51”, ukvarja izključno s strateškimi cilji, da WordPress popeljejo do večinskega 51 % deleža.

Kaj lahko sklepamo iz novosti letošnjega leta? Na zadnjem WordCampu pred slabim mesecem dni je Matt v svojem običajnem govoru “State of the World” predstavil tri ključne elemente, v katere bo v naslednjem letu usmerjena vsa energija:

  • urejevalnik,
  • prilagojevalnik in
  • REST API.

JavaScript prodira v vse niše spletnega razvoja in prišel je čas, da se mu podredi tudi WordPress. Na moje veliko veselje se bodo v WordPressu tega lotili z ozirom na izboljšanje uporabniške izkušnje in potenciala, ki ga JavaScript skriva, ne pa tehnologije same.

Z veliko mero zanimanja in radovednosti zrem v 2017 in razmišljam, s čim vse nam bo WordPress v prihodnjem letu postregel. Potencial skupaj z REST API je ogromen. S pravo vizijo, novimi tehnologijami in močno skupnostjo, ki stoji za WordPressom, so možnosti skorajda neomejene.

Priljubljeno

Digitalni mediji

[DIGGIT] Podarimo brezplačno vstopnico!

Junijska konferenca o digitalnih komunikacijah se bliža! Sodelujte v nagradni igri, pravilno odgovorite na vprašanje in si zagotovite svoj sedež - brezplačno!

Svet startupov

Sklad Silicon Gardens investiral v 5 slovenskih startupov: Sqwiz, Povio, Flaviar, Getta.pro in Sphericam

Sklad Silicon Gardens je objavil seznam prvih petih investicij, ki so jih opravili od maja letos. Kot pravijo predstavniki sklada, je v Sloveniji in regiji dovolj talenta in inovacij.

Družbena omrežja

Instagram razkril demografske podatke uporabnikov v Sloveniji

Kolikokrat ste že iz radovednosti ali zaradi poslovnih razlogov zaman iskali podatek o številu uporabnikov Instagrama v Sloveniji? Sedaj so dolgo iskani podatki končno na voljo. Instagram je pred kratkim omogočil oglaševanje v regiji, s tem pa je tudi razkril nekaj demografskih podatkov slovenskih uporabnikov.

Zamudili ste ...

Mobilno

Se lahko Honor 9 kosa z najboljšimi?

Honor 9 se zdi logična izbira za vse tiste, ki potrebujejo lepo oblikovan mobilni telefon z odličnimi specifikacijami.

Novica

Na spletu se najbolje nakupuje na gizzmo.si in mrpet.si!

Konferenca Ecommerce Day 2017 v Ljubljani je danes postregla z zmagovalci letošnjega izbora najboljših spletnih trgovcev. Glavna nagrada za večje spletne trgovce je pripadla trgovini gizzmo.si, glavna nagrada za manjše spletne trgovce pa mrpet.si.

Spletni marketing

Čez štiri dni v Ljubljani: Ecommerce Day 2017

Čez štiri dni se bodo strokovnjaki s področja spletne trgovine zbrali na enem mestu, na največji regijski konferenci o spletnem nakupovanju. Ecommerce Day 2017, ki ga organizirata Shopper's Mind Slovenija in Ceneje.si, se bo 28. in 29. novembra odvil v Ljubljani. Izkoristite izjemno priložnost in si zagotovite vstopnico za mreženje z več kot 200 strokovnjaki spletnega trženja.

Kultura 2.0

Zakaj si moraš poiskati službo v ‘digitalu’, razkriva Mak Kordić v 2. oddaji Digitalna kava

V drugi oddaji Digitalna kava smo govorili z Makom Kordićem, lastnikom in direktorjem digitalne agencije CNJ Digital. Mak pravi, da v znanju in idejah vidi moč, vse ostalo pa se da najeti.

Intervju

Strateg rasti: kdo je, kaj počne in kdo ga potrebuje?

Z razvojem tehnologije so se razvili tudi novi, digitalni poklici – delovna mesta z “nenavadnimi” nazivi in zadolžitvami. Kdo je growth strategist ali po slovensko strateg rasti? Kaj počne in kdo ga potrebuje? Podrobnosti poklica nam razkriva Maja Voje, strateginja rasti pri MAD Kings Growth Agency v Bruslju, ki jo lahko ta petek, 10. 11., srečate na dogodku Growth Marketing Conference Meetup v Ljubljani.

Kultura 2.0

Kako zgleda tvoj ‘lajf’, če oblikuješ nogavice, razkriva (digitalna) kava z Zulu Zion

Na slovenski digitalni sceni deluje kup nadarjenih oseb, ki so hkrati izredno zanimivi sogovorniki. Ustvarili smo serijo video intervjujev, v katerih se ob dobri kavi pogovarjamo s kreativnimi ljudmi.